De elektronische handtekening zal géén rijksregisternummer of BIS-nummer bevatten. Het unieke advocaten-ID zal wel in de handtekening worden opgenomen. Dit om niet als burger te handtekenen en zo de hoedanigheid als advocaat te verzekeren.

Met een standaard eID of itsme® wordt steeds als burger getekend. Om u in uw hoedanigheid van advocaat te kunnen laten handtekenen is daarom een elektronische advocatenhandtekening ontwikkeld die gebaseerd is op itsme. Deze gebruikt de standaard itsme® die op de smartphone van de advocaat geïnstalleerd is en voegt op het moment van handtekenen ook nog de hoedanigheid "advocaat" toe en ook het unieke advocatennummer.

Voor advocaten zal het rijksregisternummer nooit gebruikt worden om een elektronische handtekening in de hoedanigheid van advocaat te plaatsen. Daarom is de nieuwe elektronische advocatenhandtekening ontwikkeld.

Deze nieuwe manier van elektronisch handtekenen gebruikt itsme®, en samen met itsme® wordt er voor gezorgd dat er géén rijksregisternummer in de elektronische advocatenhandtekening wordt opgenomen.

Voor niet-advocaten die elektronisch handtekenen met eID of itsme® zal zoals vroeger ook steeds het rijksregisternummer worden opgenomen in de handtekening.

Zowel advocaten als niet-advocaten zullen elektronisch kunnen handtekenen met itsme® in DPA-applicaties zoals RegSol en JustRestart.

itsme® biedt een gekwalificeerde elektronische handtekening die volledig geïntegreerd is in alle moderne handtekenplatformen. Bovendien is itsme® zeer populair in België, waardoor bijna iedereen alles al heeft om van start te kunnen gaan met elektronisch handtekenen.

Om de koppeling te kunnen leggen tussen itsme® en uw hoedanigheid van advocaat is er een eenmalige activatie nodig. Zo kunnen de nodige gegevens verzameld worden. Uw identiteit zal gecontroleerd worden met uw rijksregisternummer zodat enkel bij een actieve advocaat de juiste hoedanigheid weergegeven zal worden in de handtekening.

Activeer vanaf nu uw nieuwe elektronische advocatenhandtekening. 
Ga naar https://handtekening.dp-a.be/ en start de activatieprocedure.

Gebruikt u nog de advocatenhandtekening van uw advocatenkaart? Geen probleem, deze zal nog blijven werken.
U kan ondertussen wel al de nieuwe elektronische advocatenhandtekening activeren; dan bent u klaar om zonder onderbreking over te schakelen zodra de handtekening met de advocatenkaart in RegSol en JustRestart wordt vervangen door de nieuwe elektronische advocatenhandtekening.

Als alternatief voor de handtekening met de advocatenkaart, zal er binnenkort een nieuwe advocatenhandtekening beschikbaar komen. Deze zal gebruikt worden in RegSol en JustRestart. Meer informatie volgt spoedig.

Nee, dat zal niet mogelijk zijn. De advocatenhandtekening is strikt persoonlijk, net zoals de itsme®-account. Daarom zal de advocaat zijn elektronische advocatenhandtekening enkel met zijn eigen itsme®-account kunnen activeren.

Het is wettelijk bepaald dat handtekeningen enkel geplaatst mogen worden door de advocaat zelf. De nieuwe advocatenhandtekening zal deze regels nog strikter toepassen dan voorheen.
Het is ook niet mogelijk om mandaten te geven voor het plaatsen van handtekeningen.

Het certificaat elektronische handtekening is automatisch gelinkt aan uw advocatenkaart v2, uitgegeven van augustus 2020 tot en met juni 2025.
Vanaf juli 2025 zal gebruik worden gemaakt van een advocatenhandtekening die werkt via itsme. Het blijft een gekwalificeerde handtekening (QES).

De elektronische handtekening kan gebruikt worden om een PDF-document digitaal te ondertekenen. Die documenten krijgen zo dezelfde juridische waarde als een handtekening op papier (e-IDAS compliant, dus juridisch erkend op EU-niveau).

Het handtekencertificaat of de advocatenhandtekening via itsme worden gebruikt binnen RegSol en JustRestart.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Handtekencode (6 cijfers) instellen of wijzigen: De PIN-code (4 cijfers) moet hiervoor gekend zijn.
Indien u tijdens de activatie van uw kaart uw handtekeningcertificaat nog niet hebt geactiveerd, en dit nu wilt doen of indien u een nieuwe code wenst in te stellen. Let op: er wordt een sms met een OTP-code verstuurd, waarmee een handtekencode van 6 cijfers kan worden ingesteld.

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “Handtekencode instellen”.

Handtekencode


Bevestig dat de gegevens op uw advocatenkaart uitgelezen en gebruikt mogen worden.
Voer de 4 cijfers van uw persoonlijke PIN-code in. Klik op “Ok”

Handtekencode instellen 02


Om de handtekencode te kunnen instellen, hebt u de 8-cijferige One Time Password-code nodig. Klik op “Verstuur OTP code” om deze code via sms te ontvangen. Dit kan enkele minute duren.
Die sms heeft de tekst “DPA : uw OTP code is 12345678”.

Handtekencode instellen


Voer de 8 cijfers van de OTP-code in in het pop-upvenster.
Vul de gewenste PIN-code (van 6 cijfers) in voor het handtekeningcertificaat,
bevestig de PIN-code nog eens en klik vervolgens op “Verzend”.

Handtekencode instellen