Voor advocaten en administratieve medewerkers

Elke advocatenkaart die uitgerust is met een smartcard chip (gele chip op de voorzijde van de kaart) zal tot 25 augustus 2025 gebruikt kunnen worden om in te loggen en documenten elektronisch te tekenen.

Zelfs als u een nieuwe kaart heeft geactiveerd, zal u nog steeds kunnen blijven inloggen en elektronisch handtekenen tot 25 augustus 2025 met uw advocatenkaart.

Zelfs als de nieuwe elektronische advocatenhandtekening is geactiveerd, is het nog tot 25 augustus 2025 mogelijk om documenten elektronisch te ondertekenen met de advocatenkaart.

Uw advocatenkaart is bij ontvangst nog niet actief en kan dus nog niet gebruikt worden voor toegang tot de gerechtsgebouwen. U kan uw kaart activeren op https://kaart.dp-a.be. We raden u aan om dit zo snel mogelijk na ontvangst te doen.

Open het advocatenportaal (https://my.advocaat.be/) en ga naar "Mijn voorkeuren" > "Beveiliging". Klik op "Bewerken" en selecteer uit de lijst van gekende e-mailadressen het gewenste e-mailadres. Klik op "Bewaren" om de aanpassing op te slaan.

Staat het gewenste e-mailadres niet in de lijst? Ga dan naar "Mijn Profiel" > "Mijn contactgegevens" om de gewenste contactgegevens aan te passen of toe te voegen bij het gewenste kantoor.

Na aanvraag kan het tot 14 dagen duren eer uw kaart is geproduceerd en verstuurd. U kan de status van uw kaart opvolgen via https://kaart.dp-a.be.

Zodra uw kaart is verzonden, ontvangt u een notificatie van DPA. Dan kan het nog 5 tot 10 werkdagen duren eer uw kaart geleverd wordt. Dit hangt af van bpost. De brief met uw advocatenkaart wordt per gewone post opgestuurd naar het adres dat u heeft gekozen bij de aanvraag van uw kaart.

Als u de brief met uw advocatenkaart nog niet heeft ontvangen 10 werkdagen (ofwel 14 weekdagen) na het versturen van de kaart, dan neemt u contact op met de DPA Service Desk.

Uw rijksregisternummer is noodzakelijk om te controleren of het gebruikte identiteitsbewijs van de juiste persoon is.
Voordat de aanvraag kan starten, is het noodzakelijk dat uw rijksregisternummer gekend is in uw advocatenprofiel bij uw balie. Dat nummer wordt vergeleken met het nummer op het gegeven identiteitsbewijs tijdens uw kaartaanvraag, om zo zekerheid te hebben over de gegevens.

Alle informatie over het gebruik van uw gegevens kan u vinden in het privacybeleid van DPA Acces dat u kan vinden op de website van DPA: https://dp-a.be/nl/privacyverklaring

Dit heeft twee redenen.

Ten eerste printen we de foto niet op exact dezelfde manier als dat die op de eID wordt geprint.
Ten tweede hebben we veiligheidsmaatregelen toegepast:

  • de foto is niet scherp: er zullen details op de foto van uw eID wel zichtbaar zijn die niet op de foto van de advocatenkaart zichtbaar zijn. Toch blijft u perfect herkenbaar met de foto op uw advocatenkaart.

  • er werd een watermerk toegepast

Beide maatregelen zorgen ervoor dat uw foto beschermd wordt tegen ongewenst kopiëren. Ook de foto op uw eID wordt geprint met veiligheidsmaatregelen en een watermerk.

De facturatiegegevens kan u zelf aanpassen volgens deze stappen:

  • Meld aan op https://my.advocaat.be/profile/economical-entities
  • Kies de organisatie waarvan u de facturatiegegevens wenst aan te passen
  • klik op "Bekijk details"
  • klik op "Bewerk facturatiegegevens"
  • Pas de gegevens aan 
  • Klik op “Bevestigen” om op te slaan

Uw advocatenkaart is een officieel identificatiemiddel waarvoor een foto noodzakelijk is voor personalisatie van de kaart en om identiteitscontrole te vergemakkelijken. Daarom wordt ook bij voorkeur de foto van een officieel identiteitsbewijs (eID of itsme) genomen zodat de foto van de advocatenkaart sowieso voldoet aan alle vereisten van een correcte pasfoto. Met uw advocatenkaart kan u zich identificeren in de Belgische gerechtsgebouwen en in penitentiaire instellingen want uw advocatenkaart is gekend bij de FOD Justitie en bij alle veiligheidsdiensten. Bij uitbreiding kan u uw advocatenkaart in heel Europa gebruiken aangezien de Belgische advocatenkaart de CCBE-standaarden volgt.

Als u kan inloggen op uw advocatenportaal (http://my.advocaat.be/) met eID of itsme, dan is uw rijksregisternummer correct geregistreerd bij de balie.

Bent u reeds ingelogd? Dan opent u uw advocatenportaal (http://my.advocaat.be/) en gaat u naar "Mijn Profiel" > "Mijn Persoonlijke gegevens". Daar ziet u vermeld staan of uw rijksregisternummer gekend is aan de balie.

Ter info: U kan uw rijksregisternummer nooit zelf online aanpassen. U moet u steeds persoonlijk melden en identificeren aan de balie om uw rijksregisternummer te laten aanpassen.

Het watermerk is een veiligheidsmaatregel. Het beschermt uw foto tegen ongewenst kopiëren.
Ook de foto op uw eID wordt geprint met veiligheidsmaatregelen en een watermerk.

Alle kaarten geproduceerd tussen augustus 2020 en juni 2025 werden per aangetekend schrijven opgestuurd.

Vanaf juni 2025 worden de advocatenkaarten per gewone post opgestuurd naar het adres dat bij de aanvraag werd gekozen.

Een advocatenkaart is een persoonlijke kaart die enkel aangevraagd kan worden door de advocaat zelf. Het is niet mogelijk om de aanvraag te delegeren.

Tijdens de aanvraag wordt de meest recente foto van het identiteitsbewijs uitgelezen (via eID of itsme). Om dit te kunnen doen, moet de aanvrager de pincode van de eID invullen of zich authenticeren via itsme.

Bij het aanvragen van uw advocatenkaart wordt de prijs van de kaart weergegeven en moet u facturatiegegevens selecteren. DPA stuurt in het begin van de maand volgend op de aanvraag de factuur naar de organisatie die u bij aanvraag heeft geselecteerd. 

De eerste advocatenkaart die wordt aangevraagd in een periode van 5 jaar is inbegrepen in de baliebijdrage. Deze wordt dus niet aangerekend.

Let op: elke volgende kaart wordt wel aangerekend. De prijs van de aanvraag wordt bij de aanvraag weergegeven.

De actuele tarieven vindt u hier terug.

Het document wordt bij het digitaal ondertekenen wel voorzien van een digitale timestamping. Dat is een rechtsgeldige timestamp van een TSA (Time Stamping Authority).

Maar ondanks het feit dat een handtekening voor altijd rechtsgeldig blijft, kan deze handtekening niet voor eeuwig gevalideerd worden omdat certificaten na verloop van tijd nu eenmaal vervallen. Dat heeft niet te maken met de geldigheid van de handtekening maar met de technische beperkingen van de certificaten.

Advocaten die hun pdf-documenten voor eeuwing wensen te laten valideren, doen best een beroep op  LTV (long-time-validation) en LTA (long-time-archiving), een eerder kostelijk gespecialiseerd documentenbeheersysteem.

 

Afhankelijk van wat u wenst te doen, zal er een andere software moeten worden geïnstalleerd.

Vraagt u uw nieuwe advocatenkaart aan op het portaal (my.advocaat.be)?

Als u uw advocatenkaart aanvraagt op het portaal kan u kiezen tussen eID of itsme. Als u kiest voor eID, zal eerst de Dioss middleware geïnstalleerd moeten worden.

Alle informatie rond deze software kan u vinden op de website van Dioss: https://smartsolutions.dioss.com/nl/products/eid-middleware/dioss-eid-middelware-download-and-install/

Wenst u uw advocatenkaart te activeren of uw pincode te wijzigen?

Dan zal u de software eaZyLink nodig hebben.

Installeer de software eaZyLink vooraleer u uw advocatenkaart aanvraagt. Die is nodig om uw eID uit te lezen. Deze software zal nadien ook gebruikt worden om uw advocatenkaart uit te lezen, bij het gebruik van het DPA-platform (beschikbaar tot 25 augustus 2025).

Problemen bij de installatie of het gebruik van de software (eaZyLink/eaZyID)?

Dan krijgt u een van de deze meldingen:

  • de browser blijft steeds vragen om de software te installeren
  • u krijgt de melding "Operation failed"
  • u krijgt de melding "Gelieve een kaartlezer aan te sluiten"

 

Mogelijke oplossingen
 
Besturingssystemen:
  • De volgende besturingssystemen worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
    • Windows 7, 8, 8.1 en 10
    • Mac OS X 10.10 en hoger
       
  • Oudere versies van Windows en Mac OS worden niet ondersteund. De eID kan niet worden uitgelezen.
 
Browser:
  • De volgende browsers worden ondersteund voor de installatie van de eaZyLink software:
    • Windows: Edge, Chrome, Firefox
    • Mac OS: Safari, Chrome, Firefox
       
  • Bij het gebruik van andere browsers is het mogelijk dat de software werkt, maar daar wordt geen ondersteuning op gegeven.
     

Microsoft heeft in 2019 het gebruik van Internet Explorer als standaard browser afgeraden. Het bedrijf ondersteunt deze browser niet langer en dat zorgt bij heel wat gebruikers voor technische problemen. Sommige advocaten hebben dit eveneens ervaren bij het gebruik van de DPA-applicaties.

Wij raden u daarom aan om eerder Firefox, Chrome of Safari te gebruiken als internet browser. Als u Internet Explorer toch wil gebruiken dan kan u best deze handleiding volgen.

Cache en cookies:

Als de installatie van de software niet lukt, raden wij aan om eerst de volledige cache van uw browser te legen, en alle cookies te verwijderen.

Rechten:

Om de software te installeren is een account met admin-rechten nodig. Als u zelf geen admin-rechten heeft, vraag u het best hulp aan uw systeembeheerder.

Virusscanners:

Sommige virusscanners kunnen problemen veroorzaken, en houden de installatie van de software tegen. Als uw virusscanner niet de optie heeft om de software te vertrouwen, dan moet u de virusscanner tijdelijk deactiveren tijdens de installatie.

Terminal Services en Citrix-omgevingen:

Een handleiding voor de installatie van eaZyLink op Terminal Server of Citrix kan op deze FAQ in het tabblad "Handleidingen" worden gevonden. Gelieve deze handleiding aan de systeembeheerder te geven.

Kaartlezers:

Zorg ervoor dat er slechts één kaartlezer is aangesloten aan uw computer. Ook kaartlezers voor bankkaarten (bijvoorbeeld van Isabel) kunnen ervoor zorgen dat de eID niet gevonden wordt. Voor meer info over de verschillende types kaartlezers, gelieve de vraag "Welke kaartlezers kunnen de advocatenkaart uitlezen?" te consulteren.

DNS-instellingen:

Publieke DNS-servers kunnen problemen veroorzaken om het lokale IP-adres 127.0.0.1 te vertalen. Om dit op te lossen kunnen kunnen verschillende acties ondernomen worden:

  • neem contact op met uw IT-beheerder of ISP (Internet Service Provider) om de instellingen op de DNS-server aan te passen
     
  • configureer specifieke DNS-instellingen op uw computer. U heeft keuze uit verschillende alternatieve DNS-servers. Hierbij worden twee voorbeelden gegeven:
    • OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220
    • Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
       
  • wijzig het hosts-bestand in Windows:
    • ga naar "C:\Windows\System32\drivers\etc" en open het bestand "hosts" met admin-rechten
    • voeg onderaan het bestand deze lijn toe: "127.0.0.1 eazyLink.zetes.be"
    • herstart uw computer
 
Software van derde partijen die niet compatibel is met eaZyLink:

Als bepaalde software of drivers op uw computer zijn geïnstalleerd, werkt eaZyLink niet correct. U zal deze dan moeten verwijderen om met eaZyLink te kunnen werken. Het gaat over de volgende software/drivers:

  • GlobalSign SafeNet drivers
 
Instellingen op een Firewall of Proxy:

Indien een Firewall of Proxy de correcte werking van eaZyLink verhindert, kunnen volgende puntjes nagekeken worden:

  • De volgende URL's worden gebruikt om aan te loggen met de advocatenkaart op het DPA-platform:
    • https://lawyer-eazyid.zetes.be:443
    • https://idp.dp-a.be:443
    • https://secure.dp-a.be:443
       
  • Na installatie van de software (Zetes eaZyLink) wordt een lokale service aangemaakt die draait op localhost:
    • 127.0.0.1:60081
    • Hiernaar wordt doorverwezen vanaf “eazylink.zetes.be”
    • Er zijn geen inbound rules nodig.
       
  • Bekend probleem: "eazylink.zetes.be" kan niet worden gevonden door de computer
    • Wordt veroorzaakt door: sommige lokale servers blokkeren een DNS-request die naar localhost doorverwijst.
    • Workaround: deze regel toevoegen aan de hosts-file van de pc: “127.0.0.1 eazylink.zetes.be”

Als u uw kaart niet online kan aanvragen, zal u hiervan een melding krijgen: "U kan geen advocatenkaart aanvragen"

Hier is een overzicht van de meest voorkomende redenen waarom u uw kaart niet kan aanvragen en wat u kan controleren:
 
Rijksregisternummer
Als uw Rijksregisternummer niet gekend is bij de balie, kan u geen advocatenkaart aanvragen. Neem contact op met uw balie om ervoor te zorgen dat uw Rijksregisternummer correct geregistreerd is.

Buitenlandse advocaten
Een buitenlandse advocaat kan zich als B-advocaat of als EU-advocaat inschrijven aan een Belgische balie.
B-advocaten kunnen géén advocatenkaart aanvragen. Buitenlandse advocaten die als EU-advocaat zijn ingeschreven aan de balie kunnen dat wel. Aan de hand van een Belgisch identiteitsbewijs (E(+)-kaart, itsme) met een BIS-nummer kunnen ze hun aanvraag online doen. 

Facturatiegegevens
Er moet minstens één kantoor met ondernemingsnummer voor u gekend zijn voordat u uw kaart kan aanvragen.
U kan uw facturatiegegevens beheren op uw portaal: https://my.advocaat.be/profile/economical-entities

E-mailadres
Er moet minstens één e-mailadres voor notificatie gekend zijn.
U kan uw e-mailadres voor notificatie beheren op uw portaal: https://my.advocaat.be/preferences/recovery

Browser problemen
Gebruik bij voorkeur volgende browsers: Firefox, Google Chrome of Edge.
Sommige versies van Safari kunnen connectieproblemen geven. Schakel dan liever over naar een andere browser

Technische problemen
In het geval van technische problemen wordt de boodschap "Gelieve later opnieuw te proberen" weergegeven. Probeer dan op een later tijdstip opnieuw. Indien u alle bovenstaande gegevens heeft nagekeken, en u nog steeds uw kaart niet kan aanvragen, dan contacteert u het best de DPA Service Desk.

Als u uw advocatenkaart online hebt aangevraagd, ontvangt u normaal gezien een e-mail met de bevestiging van uw aanvraag.

Wat kan u doen als u die e-mail niet ontvangen hebt?

  1. kijk uw spamfolder na: het kan zijn dat de e-mail in de spamfolder terechtgekomen is
  2. kijk na welk e-mailadres voor notificatie u heeft geconfigureerd
  3. kijk na of uw kaart met status "aangevraagd" in het overzicht van advocatenkaarten staat

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Ga terug naar uw online aanvraag en controleer of het juiste GSM-nummer werd weergegeven. Zoniet moet u contact opnemen met uw balie om dit GSM-nummer te laten registreren. 

Is uw GSM-nummer correct ingegeven vraag dan nieuwe codes aan. Als u die ook niet krijgt, kunt u best contact opnemen met uw balie.   

Nee. Eenmaal uw aanvraag is geregistreerd, kan deze niet meer gewijzigd of geannuleerd worden.

Une fois que vous avez reçu votre nouvelle carte, vous devez vous connecter à votre portail sur https://carte.dp-a.be/. Sélectionnez votre carte et lancez la procédure d'activation. Vous n'avez besoin que de votre carte.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Bij het starten van de activatieprocedure via https://dpa2.zetescards.be/nl ontvangt u onmiddellijk een activatiecode via SMS.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Misschien eerst even nagaan via uw balie balie of het GSM-nummer dat u heeft laten registreren wel correct is. Op het scherm worden de eerste en de laatste drie cijfers van het GSM-nummer weergegeven. Controleer of deze correct zijn. Indien u niet zeker bent, controleer via de Service Desk of uw GSM-nummer wel juist werd geregistreerd. U kan via de Service Desk een ander GSM-nummer opgeven als het huidige nummer niet correct zou zijn.

Als het GSM-nummer wel in orde is, raden we u aan om de signaalsterke van uw toestel te controleren. Verplaats u om de signaalsterkte te verbeteren. Als u nog steeds geen code ontvangt, probeer dan op een later tijdstip opnieuw.
 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

U kan uw handtekeningcertificaat activeren nadat u uw advoctenkaart hebt geactiveerd. De code om het eaZySign wachtwoord te wijzigen wordt eveneens per SMS verstuurd. Dit is een andere code dan deze waarmee u uw kaart activeert. Om uw handtekeningcertificaat te activeren moet u de OTP-code gebruiken.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

U ontvangt uw PUK-code per SMS.

U kan uw PUK-code best noteren op de brief die u samen met uw kaart hebt ontvangen. Op die brief is daarvoor een vak voorzien. Bewaar de brief op een veilige plek. De PUK-code hebt u nodig om uw kaart te deblokkeren of indien u uw PIN-code niet meer weet.  
 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

U kan het handetekeningcertificaat activeren nadat u uw kaart hebt geactiveerd op https://dpa2.zetescards.be/nl

Voor advocaten die het handtekeningcertificaat niet (meer) kunnen gebruiken, bestaat er als alternatief de advocatenhandtekening. Meer info hierover wordt binnenkort beschikbaar gemaakt.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Een One-Time-Password is een eenmalig wachtwoord of PIN-code waarmee u uw handtekeningcertificaat kan activeren. Deze code wordt door DPA verstuurd.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Als u uw kaart wil laten blokkeren bij verlies of blokkering zals de operator van Zetes Card Stop u deze drie vragen stellen zodat hij u kan identificeren.

Geef antwoorden die spontaan bij u opkomen. Mocht u zich het antwoord toch niet herinneren zal de operator de intrekkingscode vragen die op de brief vermeld staat. Bewaar die brief dus op een veilige plek. Want als u die code niet bij de hand hebt, kan de kaart niet geblokkeerd meteen geblokkeerd worden en moet u uw balie contacteren om de kaart stop te zetten.
 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

De antwoorden op deze vragen werden ingevuld tijdens de activatieprocedure. U kan de antwoorden naar wens aanpassen. De PIN-code (4 cijfers) moet hiervoor gekend zijn.

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “Wijzig de veiligheidsvragen”.

Veiligheidsvragen



Bevestig dat de gegevens op uw advocatenkaart uitgelezen en gebruikt mogen worden.
Voer de 4 cijfers van uw persoonlijke PIN-code in. Klik op “Ok”

Beantwoord de 3 veiligheidsvragen opnieuw. Klik op “Opslaan”.

Veiligheidsvragen
 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

De PIN-code kan gewijzigd worden met uw huidige persoonlijke PIN-code:

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Op de homepagina kunt u rechts bovenaan uw taalkeuze aanduiden.
In het veld “Ik wil mijn advocatenkaart beheren” klik op “Mijn advocatenkaart beheren”.

Klik op “PIN-code wijzigen”.

Pincode wijzigen


Er verschijnt een pop-upvenster.

  • Vul eerst uw huidige persoonlijke PIN-code in.
  • Vul daarna de gewenste nieuwe persoonlijke PIN-code in.
  • Bevestig deze nieuwe PIN-code nog eens in het laatste veld.
  • Klik vervolgens op “Verzend”.
     

Pop-up PIN-code wijzigen

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Uw kaart is geblokkeerd of u bent uw PIN-code vergeten? Aan de hand van de PUK-code (8 cijfers), die u per SMS kreeg om uw kaart te activeren, kan u een nieuwe PIN-code aanvragen mocht u ze vergeten zijn of mocht ze geblokkeerd zijn. (Noteer uw PUK-code dus op een veilige plaats.)

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “PIN-code opnieuw instellen”.

PIN-code resetten

Er verschijnt een pop-upvenster.

  • Vul eerst uw PUK-code (8 cijfers) in.
  • Vul daarna de gewenste nieuwe persoonlijke PIN-code in.
  • Bevestig deze nieuwe PIN-code nog eens in het laatste veld.
  • Klik vervolgens op “Verzend”.
     

Popup PIN-code resetten
 

 

Als uw kaart is verloren of gestolen, moet ze zo snel mogelijk worden gedeactiveerd.
U heeft drie opties:

 

1. Neem contact op met uw balie

U kan persoonlijk naar uw balie gaan, of telefonisch contact opnemen, tijdens de openingsuren van uw balie. De balie kan de kaart als "verloren" ingeven, en dan wordt de kaart onmiddellijk gedeactiveerd. U zal dan een nieuwe kaart moeten aanvragen.
 

2. Bel naar Zetes Card Stop

(opgepast: dit is niet de Card Stop voor uw bankkaarten)
Dit is een betalende dienst, die aan u gefactureerd zal worden.

Zetes Card Stop is 24/7 bereikbaar op 078/055 255.

Zetes_Card_Stop

U moet deze informatie opgeven:

  • de intrekkingscode (die vermeld staat op de brief met de pin- en pukcodes)
  • de antwoorden op de 3 geheime vragen die u heeft ingevuld bij de kaartaanvraag
     

Als u genoeg correcte antwoorden geeft, zal uw kaart worden geblokkeerd. Dit kan niet ongedaan gemaakt worden. Nadien kan u een nieuwe kaart aanvragen.

3. Neem contact op met de DPA Service Desk

De DPA Service Desk zak u helpen met al uw vragen en u eventueel nog doorverwijzen naar Zetes Card Stop.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Aan de hand van de PUK-code (8 cijfers), die u per SMS kreeg om uw kaart te activeren, kan u een nieuwe PIN-code aanvragen mocht u ze vergeten zijn of mocht ze geblokkeerd zijn. (Noteer uw PUK-code dus op een veilige plaats.)

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “PIN-code opnieuw instellen”.

PIN-code resetten

Er verschijnt een pop-upvenster.

  • Vul eerst uw PUK-code (8 cijfers) in.
  • Vul daarna de gewenste nieuwe persoonlijke PIN-code in.
  • Bevestig deze nieuwe PIN-code nog eens in het laatste veld.
  • Klik vervolgens op “Verzend”.
     

Popup PIN-code resetten
 

 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

De PIN-code (4 cijfers) moet hiervoor gekend zijn. Aan de hand van de PIN-code kan u een nieuwe SMS met de PUK-code aanvragen.

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “Ontvang de PUK-code via sms”.

PUK-code


Bevestig dat de gegevens op uw advocatenkaart uitgelezen en gebruikt mogen worden.

Voer de 4 cijfers van uw persoonlijke PIN-code in. Klik op “Ok”

PUK-code opvragen


Uw 8-cijferige PUK code wordt per sms opgestuurd. Die sms heeft de tekst
DPA : uw PUK code is 12345678”.
Gelieve de PUK-code te noteren en op een veilige plek te bewaren!

PUK-code opsturen

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Als u de pincode niet meer kent en ook de PUK-code niet meer vindt, dan moet u contact opnemen met uw balie.

Dat kan telefonisch, u moet niet naar het baliesecretariaat gaan. De balie zal de PUK-code per SMS aan u bezorgen.

Met deze PUK-code kan u de pincode opnieuw online of aan de balie instellen.
 

Op de advocatenkaart staan uw voor- en familienaam zoals die gekend zijn in de database van de balie. Niet zoals die vermeld staan op de eID.

Bijvoorbeeld:

  • Op uw eID staat uw officiële voornaam "Bartholomeus"
  • U heeft zichzelf ingeschreven bij de balie met de voornaam "Bart"
  • Op uw advocatenkaart zal als voornaam "Bart" vermeld staan

Kijk eerst of u in deze FAQ het antwoord op uw vraag kan vinden. Indien niet, neem dan contact op met de DPA-Service Desk.

De DPA-Service Desk is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8u30 tot 17u.

 

Voor balies

Alle advocaten kunnen online in het advocatenportaal (my.advocaat.be) hun advocatenkaarten zelf beheren en aanvragen.
De balie kan vanaf september 2025 géén beheer van de advocatenkaart meer doen.

De balie is verantwoordelijk voor de correcte beheer van de gegevens van de advocaat, waaronder het rijksregisternummer van de advocaat. Dat is noodzakelijk voor de aanvraag van de kaart.

Advocaten die géén rijksregisternummer of BIS-nummer hebben, kunnen momenteel géén advocatenkaart aanvragen.
Belgische advocaten kunnen hun rijksregisternummer bij de balie laten registreren.
Europese advocaten die in België verblijven kunnen aan de gemeente een BIS-nummer aanvragen.

Voor alle vragen verwijzen we door naar de handleiding, de FAQ en de DPA Service Desk.

Er is géén beheer van certificaten meer verbonden aan de advocatenkaart. Daardoor kan het beheer van de advocatenkaart volledig online door de advocaten zelf gebeuren op het portaal (my.advocaat.be).

De balie kan assisteren waar nodig, maar heeft geen specifieke applicaties meer ter beschikking.

Voor hulp bij het beheer van de advocatenkaarten verwijzen we door naar de handleiding, de FAQ en de DPA Service Desk.

De advocaat moet het verlies of diefstal van de kaart melden.

Daarvoor zijn twee opties:

1) Via het portaal: de advocatenkaart kan door de advocaat zelf gedeactiveerd worden

2) Via de DPA Service Desk: tijdens de kantooruren kan de DPA Service Desk de advocaat helpen bij het deactiveren van de advocatenkaart

Als het niet dringend is om een nieuwe kaart aan te vragen, kan er nog even gewacht worden met een nieuwe kaart te bestellen. Als de verloren of gestolen kaart toch nog gevonden wordt, dan kan deze nog opnieuw geactiveerd worden, waardoor extra kosten vermeden kunnen worden.

De advocaat kan een nieuwe kaart aanvragen. Deze zal wel betalend zijn. Aanvragen kunnen niet meer geannuleerd.

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Indien een advocaat de balie contacteert om te signaleren dat hij wel een kaart maar geen PIN- en PUK-code heeft gekregren per SMS, kunt u hem voorstellen na te gaan welke GSM-nummer hij in het bestand van de balie liet registreren. Indien nodig kan u dit aanpassen. 

De advocaat kan nadien online nieuwe PIN- en PUK-codes aanvragen.
 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Aan de hand van de PUK-code (8 cijfers), die de advocaat per SMS kreeg om zijn kaart te activeren, kan hij een nieuwe PIN-code aanvragen mocht hij ze vergeten zijn of mocht ze geblokkeerd zijn. Advocaten zouden hun PUK-code ergens in alle veiligheid moeten noteren.

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “PIN-code opnieuw instellen”.

PIN-code resetten

Er verschijnt een pop-upvenster.

  • Vul eerst uw PUK-code (8 cijfers) in.
  • Vul daarna de gewenste nieuwe persoonlijke PIN-code in.
  • Bevestig deze nieuwe PIN-code nog eens in het laatste veld.
  • Klik vervolgens op “Verzend”.
     

Popup PIN-code resetten
 

 

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

De PIN-code (4 cijfers) moet hiervoor gekend zijn. Aan de hand van de PIN-code kan de advocaat een nieuwe SMS met de PUK-code aanvragen.

Ga naar https://dpa2.zetescards.be/

Klik op “Ontvang de PUK-code via sms”.

PUK-code


Bevestig dat de gegevens op uw advocatenkaart uitgelezen en gebruikt mogen worden.

Voer de 4 cijfers van uw persoonlijke PIN-code in. Klik op “Ok”

PUK-code opvragen


Uw 8-cijferige PUK code wordt per sms opgestuurd. Die sms heeft de tekst
DPA : uw PUK code is 12345678”.
Gelieve de PUK-code te noteren en op een veilige plek te bewaren!

PUK-code opsturen

Dit is enkel van toepassing voor advocatenkaarten die geproduceerd zijn van augustus 2020 tot juni 2025. Dit is niet meer van toepassing op nieuwe versie van de advocatenkaart vanaf juni 2025.

Als de advocaat de pincode niet meer kent en ook de PUK-code niet meer vindt, dan moet de advocaat contact opnemen met zijn balie.

Dat kan telefonisch, de advocaat moet niet naar het baliesecretariaat gaan. De balie zal de PUK-code per SMS aan de advocaat bezorgen.

Met deze PUK-code kan de advocaat de pincode opnieuw online of aan de balie instellen.

Enkel actieve advocaten kunnen hun advocatenkaart gebruiken voor toegang tot gerechtsgebouwen.

Geschorste advocaten hebben in DPA OneSource een andere status, en zullen gedurende hun schorsing niet als actieve advocaat worden beschouwd en dus geen toegang meer hebben tot de gerechtsgebouwen.

De balie kan niet meer assisteren bij het stopzetten van kaarten. Dit kan door de advocaten zelf worden gedaan in het portaal (my.advocaat.be).

Voor meer uitleg over het deactiveren van kaarten verwijzen we door naar de handleiding.

De advocaat krijgt elke 30 dagen, gedurende 4 maanden, een herinnering van DPA om de kaart te activeren.
De kaart kan geactiveerd worden zolang de kaart niet verlopen is. De kaart moet dan wel in het bezit zijn van de advocaat.

De advocaat krijgt elke 30 dagen, gedurende 4 maanden, een herinnering van DPA om de kaart te activeren.
De kaart kan geactiveerd worden zolang de kaart niet verlopen is. De kaart moet dan wel in het bezit zijn van de advocaat.

Een advocatenkaart moet worden gedeactiveerd zodra de advocaat niet meer actief is, om welke reden dan ook.
Er zijn meerdere mogelijkheden:

1) de advocaat kan de kaart zelf deactiveren doen in het portaal

2) de DPA Service Desk kan een advocatenkaart deactiveren op vraag van de advocaat of op vraag van de balie

3) er zijn automatische processen die advocatenkaarten deactiveren in bepaalde situaties (weglating, overlijden, onderbreking stage etc)

Vanaf 26 april 2022 zullen alle advocatenkaarten die in omloop zijn, toegang geven tot een aantal gerechtsgebouwen van Brussel, Antwerpen, Charleroi, Gent en Luik via de speciale toegangspoorten die daar de voorbije jaren door FOD Justitie zijn geïnstalleerd.

Als een advocaat klaagt dat de draaideur niet opengaat, dan ligt dat in de meeste gevallen aan het gebruik van de kaartlezer aan de draaideur of aan een defecte kaart.

Elke kaart wordt verzonden met een werkende contactloze chip, dus als deze chip plots niet meer werkt aan de toegangspoort van het gerechtsgebouw, ligt dat hoogst waarschijnlijk aan gebruiksschade van de kaart. De advocaat zal in dat geval een nieuwe kaart moeten betalen, zoals dat ook vermeld staat in de brief die de advocaat heeft ontvangen met de kaart.

Kijk eerst of u in deze FAQ het antwoord op uw vraag kan vinden. Indien niet:

OVB-balies kunnen support krijgen via:
E-mail: servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be
Tel: 02 307 70 30 (kies optie 2)

OBFG-balies kunnen support krijgen via:
E-mail: servicedesk@avocats.be
Tel: 02 588 88 22 (kies optie 2)

Advocaten kunnen support krijgen via:
E-mail: support@dp-a.be
Tel NL: 02 307 70 30 (kies optie 1)
Tel FR: 02 588 88 22 (kies optie 1)

Algemeen

Alle functionaliteiten zijn er nog steeds, maar op een andere manier. Er wordt meer gedigitaliseerd, waardoor de kaart een chip minder nodig heeft. Dat is een visuele verandering waardoor het kan lijken dat de kaart minder waard is of minder functionaliteit heeft.

De kaart blijft echter wel exact dezelfde waarde behouden als voordien:

  • visuele identificatie van de hoedanigheid van advocaat

  • Europese standaard via CCBE

  • toegangsbadge in verschillende Belgische gerechtsgebouwen

  • snelle contactloze aanmelding bij opleidingen

Functionaliteiten die niet meer rechtstreeks op de kaart zitten, maar wel nog door DPA worden aangeboden:

  • inloggen: via eID of itsme kan de advocaat zich identificeren op de DPA IDP

  • elektronische handtekening: via itsme biedt DPA een gepersonaliseerde elektronische advocatenhandtekening aan

DPA vereenvoudigt hiermee alle procedures die garant staan voor de identificatie en authenticatie van de advocaat. Door maximaal in te zetten op bestaande Belgische oplossingen zoals eID en itsme, kunnen de complexe procedures van de advocatenkaarten versie 1 en 2 vermeden worden. eID en itsme zijn gebruiksvriendelijke en veilige oplossingen die door een meerderheid van de advocaten en Belgische burgers actief gebruikt worden.

Tot 25 augustus 2025 kan u nog inloggen met uw advocatenkaart. Nadien zal inloggen enkel nog mogelijk zijn met eID of itsme.

De advocatenkaart is en blijft een persoonlijke kaart die door de ordes van advocaten wordt uitgereikt aan de advocaten. De kaart mag niet doorgegeven worden aan derden.

Door de lancering van de nieuwe kaart wordt nog meer ingezet op veiligheid. De chip op de advocatenkaart verdwijnt, en in de plaats zullen advocaten inloggen met betrouwbare en veilige alternatieven: de Belgische identiteitskaart of itsme. Om een elektronische handtekening te plaatsen zal de advocaat gebruik kunnen maken van itsme.

Maakt u gebruik van Citrix of remote desktop?

Dan kan u de installatie van de middleware niet zelf doen.
Meer info op https://faq.dp-a.be/nl/faq/middleware-installeren-op-terminal-server-en-citrix

Heeft u de juiste rechten om software te installeren op uw computer?

De middleware kan enkel maar door een gebruiker met beheerrechten (admin) geïnstalleerd worden op uw computer. Als u zelf deze rechten niet heeft, zal u uw systeembeheerder moeten contacteren om de installatie uit te voeren.

Waar kan ik de laatste versie van de Middleware downloaden?

Normaalgezien zal DIAS zelf de link tonen om de Middleware te downloaden. Als dat niet het geval is, dan kan de laatste versie van de Middleware via deze link worden gedownload:

Waar kan ik hulp vinden voor de installatie van de DIOSS Middleware?

Het testen of de Middleware werkt op uw computer kan u via deze website doen: https://middleware.dioss.io/

Op deze FAQ kan u antwoorden vinden op de meest gestelde vragen: https://smartsolutions.dioss.com/nl/products/eid-middleware/dioss-eid-middleware-faq/

De nieuwe advocatenkaart die uitkomt in juni 2025 heeft geen zichtbare chip meer op de kaart en de foto van de advocaat staat links, net zoals bij de Belgische eID. Bij de vorige versies van de kaarten (2017 en 2020) was er wel een chip op de voorzijde van de kaart en stond de foto aan de rechter kant.

Uw advocatenkaart fungeert als officiële identificatie van de beroepsgroep, met duidelijke visuele kenmerken (foto, naam). Dit biedt een onmiddellijke herkenbaarheid bij veiligheidsdiensten, politie, griffies, instellingen, etc. Daarnaast is het het enige erkende toegangsmiddel voor gerechtsgebouwen.

Uw kaart volgt de standaard van de CCBE met hun logo en de Europese sterren op de achterzijde.

Opgelet: het is belangrijk dat uw Rijksregisternummer, uw gsm-nummer en uw facturatiegegevens geregistreerd zijn bij uw balie en dat u de pincode van uw eID kent. Die hebt u nodig om uw kaart online aan te vragen. 

Kaartaanvraag gelukt? 
Uw nieuwe kaart wordt u zo snel als mogelijk aangetekend verzonden naar het adres dat u bij de aanvraag aanduidde: uw kantoor- adres of het adres van uw eID. De Pin- en Puk-code wordt verstuurd per sms naar het gsm-nummer dat bij uw balie geregistreerd staat. Die activatiecodes hebt u nodig als u de kaart online wil activeren. 

Buitenlandse advocaten
Een buitenlandse advocaat kan zich als B-advocaat of als EU-advocaat inschrijven aan een Belgische balie.
B-advocaten kunnen géén advocatenkaart aanvragen,  buitenlandse advocaten die als EU-advocaat zijn ingeschreven aan de balie kunnen dat wel. EU-advocaten die geen Belgische eID hebben, kunnen hun advocatenkaart aanvragen via het baliesecretariaat.

Dioss eID Middlware

De Dioss eID Middleware is nodig om vanaf juni 2025 de nieuwe versie van de advocatenkaart aan te vragen. Deze middleware wordt gebruikt om de eID uit te lezen tijdens de aanvraag van de advocatenkaart.

Om deze middleware te installeren, voorziet Dioss een aparte versie die door systeembeheerders geïnstalleerd kan worden.
Het installatiebestand is terug te vinden op de website van Dioss: https://smartsolutions.dioss.com/nl/products/eid-middleware/dioss-eid-middelware-download-and-install/
De FAQ waar extra uitleg staat over de Citrix installatie: https://smartsolutions.dioss.com/nl/products/eid-middleware/dioss-eid-middleware-faq/

Zetes eaZyLink

Deze middleware is nodig om de advocatenkaarten met smartcard chip die zijn geproduceerd tussen april 2017 en augustus 2025 te kunnen gebruiken.
De advocatenkaarten zonder smartcardchip die vanaf juni 2025 zijn geproduceerd, kunnen niet uitgelezen worden op een computer. Daarvoor is er géén installatie van middleware nodig.

Bij de aanvraag van de advocatenkaart op de website van Zetes moet de eID via eaZyLink uitgelezen worden.
Bij het activeren en beheren van de advocatenkaart is de eaZylink middleware nodig om de advocatenkaart uit te lezen.
Bij het inloggen op het DPA-platform is de middleware eaZyLink nodig om de advocatenkaart uit te lezen.

Om de eID of de advocatenkaart op een omgeving met Terminal Server of Citrix te kunnen gebruiken, is de standaard versie van eaZyLink echter niet voldoende. Er moet een specifieke installatie van eaZyLink uitgevoerd worden. Deze staat beschreven in de volgende handleiding: klik hier voor de handleiding.

Deze handleiding is een technisch document, enkel bedoeld voor de systeembeheerders van omgevingen met Terminal Server en Citrix. Gelieve dit document enkel aan systeembeheerders te overhandigen om de installatie uit te voeren.

Zodra de installatie is uitgevoerd, kan er met de advocatenkaart worden ingelogd op het DPA-platform.
Opgelet: Terminal Server of Citrix gebaseerd op Windows Server 2016 of nieuwer wordt momenteel niet ondersteund.

 

Elke advocaat ingeschreven bij een balie die ressorteren onder de Orde van Vlaamse Balies is verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat is zo bepaald in art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten, en opgenomen in het Belgisch Staatsblad van 1 maart 2017:

“De advocaat moet voor zijn identificatie en voor de authenticatie beschikken over de
elektronische CCBE-advocatenkaart.”
De Belgische elektronische advocatenkaart voldoet volledig aan de voorschriften van de CCBE (Council of Bars and Law Societies of Europe).

Sinds de Coronapandemie werd de advocatuur overigens een essentieel beroep is. Dat werd meegedeeld in een Ministerieel Besluit van 18 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

Indien u zich om professionele redenen moet verplaatsen is het uiteraard handig om deze advocatenkaart op zak te hebben, zodat u uw legitimiteit te allen tijde kan staven.

Vraag hier uw advocatenkaart aan.

Net zoals een eID of een bankkaart heeft de advocatenkaart een beperkte geldigheid. Persoonsgegevens (naam en foto) die kunnen veranderen, worden bij elke vernieuwing geactualiseerd. De kaarten die vervallen zijn of de kaarten van inactieve advocaten worden zo regelmatig uit omloop gehaald.

De vervaldatum staat op de voorkant van de kaart.

In juni 2025 start de vernieuwing van de advocatenkaarten. Dit is de tweede vernieuwing, na de eerste in augustus 2020.

Alle advocaten en stagiairs kunnen hun kaart aanvragen op voorwaarde dat ze correct zijn ingeschreven bij hun balie. De advocatenkaart kan aangevraagd worden in het portaal door gebruik te maken van eID of itsme®.

Hier kan u de kaart online aanvraag starten

Elke advocatenkaart heeft een vervaldatum. Zodra de vervaldatum is verstreken, wordt de kaart niet meer ondersteund. Zo worden oudere versies stilaan uit omloop gehaald. Zolang de vervaldatum niet is verstreken, kan de kaart nog worden gebruikt, ook al betreft het een oudere versie van de kaart.

Toegang tot gerechtsgebouwen

Zolang de advocatenkaart geldig en actief is, zal de advocatenkaart bruikbaar zijn voor toegang tot de gerechtsgebouwen.

Beperking functionaliteit van de kaart

Vanaf augustus 2025 zal niet alle functionaliteit van de kaart meer werken. Deze wordt vervangen door andere diensten.

  • Inloggen zal niet meer met de advocatenkaart gebeuren, maar met eID of itsme®
  • Elektronisch tekenen zal niet meer met de advocatenkaart gebeuren, maar met itsme®

Vanaf juni 2025 worden advocatenkaarten uitgegeven zonder smartcard chip. Deze kunnen niet met een kaartlezer uitgelezen worden.

Voor alle advocatenkaarten met een smartcard chip:
Deze advocatenkaart heeft dezelfde eigenschappen als een eID en wordt door bijn alle types kaartenlezer ondersteund.

Deze types kaartlezers worden niet ondersteund:

  • Conceptronic (wordt door de Makro verkocht als eID kaartlezer)
  • Vasco Digipass 905, Digipass by Vasco
  • Vasco Digipass 875
  • HP keyboards met ingebouwde kaartlezer
  • Oude kaartlezers (aangekocht voor 2010)

 

De advocatenkaart

De advocatenkaart kan vanaf eind augustus 2025 enkel nog gebruikt worden voor visuele identificatie en voor toegang tot de gerechtsgebouwen.

Advocaten van de OVB zijn deontologisch verplicht om een advocatenkaart bij zich te hebben. Advocaten van de OBFG hebben deze verplichting niet. Voor elke advocaat is de eerste kaart elke 5 jaar inbegrepen in de baliebijdrage.

 

Het KBO-nummer

  1. Advocatenactiviteiten in België moeten steeds gebeuren met een inschrijving in het KBO; dit kan ofwel via de rechtspersoon waarvoor deze advocaat werkt ofwel rechtstreeks als fysieke persoon. Dit geldt eveneens voor de EU-advocaten.

  2. EU-advocaten kunnen, op basis van het vrij verkeer van diensten, in België ook occasioneel werkzaam zijn zonder er een vestiging te hebben. Deze hebben dus ook geen KBO-nummer! Indien mogelijk, raden we hen echter aan een advocatenkaart aan te vragen via het kantoor waarmee ze samenwerken. Dat kantoor heeft wel een KBO-nummer. 

  3. Advocaten bedienden zijn volwaardig advocaat en kunnen steeds het KBO-nummer gebruiken van het kantoor waarvoor zij in dienst zijn genomen.

De eerste advocatenkaart in een periode van 5 jaar is inbegrepen in de baliebijdrage en wordt niet aangerekend.

Elke bijkomende kaart die wordt aangevraagd (omwille van bijvoorbeeld verlies, diefstal of schade) zal wel aangerekend worden.

Een algemeen overzicht van de prijszetting vindt u hier.

Op de kaarten uitgegeven vanaf juni 2025 (kaart v3):

Er is géén smartcardchip meer aanwezig op de advocatenkaart, waardoor er ook géén certificaten meer op de kaart staan.

Op de kaarten uitgegeven tussen augustus 2020 en juni 2025 (kaart v2):

Er zijn 2 certificaten gelinkt aan de advocatenkaart

  • AUT: het authenticatiecertificaat 
    • Hiermee kan de eigenaar van de kaart zich authenticeren/aanmelden
  • QES: het handtekeningcertificaat
    • Hiermee kan de advocaat documenten digitaal ondertekenen

Neen. De papieren CBBE-pasjes waren geldig tot 31/12/2017.