PUBLIEK
Indien u maar één groep heeft, dan zal de defaultcontactpersoon van deze groep de dailymail ontvangen. Heeft u meerdere groepen? Dan kan u zelf aanvinken welke groep de defaultgroep wordt voor de dossiers van collectieve schuldenregeling. U kan dit instellen onder gebruikersbeheer. De defaultcontact persoon van de gekozen groep zal dan de dailymail ontvangen met een overzicht van alle uitnodigingen tot dossiers van collectieve schuldenregeling.
Neen. Elke gebruiker van een account in het publieke luik zal in de tabel ‘te ondernemen acties’ een overzicht terugvinden van alle dossiers waarvoor het account werd uitgenodigd.
Neen. U heeft de keuze om ofwel de uitnodiging te aanvaarden, over te dragen of af te wijzen.
Ja. Net zoals bij RegSol zal er een dailymail gestuurd worden naar de defaultcontactpersoon van de groep die het dossier behandelt.
Alle andere gebruikers kunnen ook een dagelijkse mail ontvangen met de notificaties als ze dit hebben aangevinkt in het gebruikersbeheer.
Wanneer u in een bepaalde hoedanigheid voorkomt in een dossier van collectieve schuldenregeling, u een account heeft in het publieke luik en u uw toestemming heeft gegeven dat uw gegevens gebruikt mogen worden door het register JustRestart.
Ja, in dergelijk geval zal u eigenlijk moeten twee vorderingen klaarmaken.
- De eerste voor het gedeelte dat u zelf wil houden. Deze kunt u indienen.
- De tweede voor het gedeelte dat u wil verkopen. Hiervoor kunt u de basisgegevens invullen en dan tijdelijk opslaan (zonder echt al in te dienen). Na het tijdelijk opslaan, kunt u dan deze schuldvordering overdragen naar een andere account, waardoor deze andere account door u zal worden uitgenodigd op het dossier en direct als schuldeiser zal gezien worden voor deze tweede vordering.
Er zijn 2 manieren van doorgeven voorzien naar een andere account:
- ‘Overdragen’: Dit is gelijk aan doorgeven aan een andere account, waarbij de andere account schuldeiser wordt in uw plaats. In dergelijk geval bent u zelf geen schuldeiser meer en zal u dus geen toegang meer hebben tot het dossier.
- ‘Doorgeven aan een gemachtigde’: In dat geval zal u zelf eigenlijk een andere partij uitnodigen op het dossier als uw vertegenwoordiger (bvb. een advocaat) en hebben beide partijen een gelijkwaardige toegang tot het dossier. In dergelijk geval zal u dus ook zelf nog alle stukken kunnen raadplegen, een extra vordering kunnen indienen, uw mening geven over het voorstel plan MAR, …
In een eerste fase is het niet voorzien dat de toegang kan worden “teruggetrokken” vanuit het publieke luik. Indien dit zich voordoet, zal u moeten contact opnemen met de griffie om voor de andere account de toegang te blokkeren.
PRIVATE
Onder een tijdslijnitem kan commentaar toegevoegd worden door een actor. Deze commentaar is zichtbaar voor iedereen in het private luik van RegSol, maar niet zichtbaar in het publieke luik, en mag/kan niet verwijderd worden. Het is aan te bevelen dat diegene die commentaar geeft zijn naam of functie vermeldt, en de datum waarop de commentaar werd gepost.
Ook publieke gebruikers kunnen een commentaar toevoegen aan een item dat ze toevoegen. Ook deze commentaar is enkel zichtbaar voor de private gebruikers van RegSol.
Wanneer u zich heeft ingelogd in het private luik komt u terecht op het dashboard van het private luik. Onder de rode tegel ‘mijn collectieve schuldenregelingen’ vindt u een overzicht van alle dossiers waarin u bent aangesteld als schuldbemiddelaar.
Ja, maar dit kan enkel wanneer zij ook een account hebben in het publieke luik, nadat ze zich gekoppeld hebben op het specifieke dossier.
Dat kan. Natuurlijke personen en buitenlandse rechtspersonen zijn niet verplicht het register te gebruiken. Het is dan aan u als schuldbemiddelaar om deze schuldvorderingen om te zetten naar elektronische vorm. Dit doet u onder de groene tegel ‘schuldvorderingen’ die u terugvindt op de homepagina van elke dossier.
De facturatie van de retributie voor in de context van het Centraal Register voor Collectieve Schuldenregelingen, JustRestart, gebeurt jaarlijks volgens een nauwkeurig gedefinieerd proces. De retributie, verschuldigd door de schuldbemiddelaar, wordt jaarlijks vastgesteld op aanbeveling van de beheerder en aangepast op op basis van de consumptieprijsindex. Voor 2023 en 2024 is deze retributie vastgesteld op 75€.
Een factuur wordt uitgegeven door de beheerder op persoonlijke naam van de schuldbemiddelaar, op elke verjaardag van de toelaatbaar verklaring. Dit zorgt ervoor dat de schuldbemiddelaar nog geen retributie moet betalen aan het begin van de procedure collectieve schuldenregeling, een moment waarop er nog geen gelden op de bemiddelingsrekening staan en het te vroeg zou zijn om een retributie te heffen. De factuur, vrijgesteld van BTW, moet binnen 30 dagen betaald worden. Het bedrag van deze factuur is ondeelbaar en volledig verschuldigd, ongeacht de werkelijke duur van het gebruik van het register.
In de kostenbehandeling wordt de retributie beschouwd als een administratieve kost die door de schuldbemiddelaar jaarlijks wordt opgenomen in zijn kostenstaat die ter goedkeuring aan de rechtbank wordt voorgelegd. De terugbetaling van deze kosten aan de schuldbemiddelaars gebeurt, na taxatie, van de bemiddelingsrekening, indien er voldoende fondsen zijn, of door een verzoek om tussenkomst bij de FOD Economie in geval van onvoldoende fondsen.
Voor de "geïmporteerde" dossiers waarvan de verjaardag van de toelaatbaar verklaring valt tussen 2 november 2023 en de publicatie van het koninklijk besluit, zal een retributie verschuldigd zijn voor zover deze dossiers na de publicatie nog niet zijn afgesloten. De desbetreffende factuur zal in de maand na de publicatie worden verzonden.
Er is geen retroactieve retributie verschuldigd voor dossiers waarvan de verjaardatum van de toelaatbaarverklaring vóór 2 november 2023 valt.
Neen. Dat kan momenteel nog niet. U kan wel een Excel-bestand downloaden met een overzicht van de schuldvorderingen onder de groene tegel ‘schuldvorderingen’ die u terugvindt op de homepagina van elke dossier. Op basis van dit Excelbestand kunt u dan uw plan buiten JustRestart opmaken.
Ga naar uw profiel in het private luik. Klik op “Gebruiker wijzigen”. U kan, per afdeling, het ondernemingsnummer toevoegen in het veld “ondernemingsnummer”.
Let wel: Als schuldbemiddelaar bent u verantwoordelijk voor de gegevens in uw account, bijgevolg ook in dit specifieke veld. Deze gegevens vormen de basis voor de opmaak van de retributie debitnota.