Algemeen

U kunt uw persoonlijke informatie wijzigen door te klikken op uw e-mailadres rechts bovenaan in uw account. Vervolgens klikt u op "Gebruikersbeheer".

Gebruikersbeheer

Onder de rubriek “Persoonlijke gegevens” klikt u op “Wijzigen”

Gebruikersgegevens

 

 

CSAM is de toegangspoort tot heel wat overheidsdiensten. Wanneer u inlogt op applicaties geassocieerd met de Belgische overheid, neemt u steeds toegang door gebruik te maken van CSAM. Dit systeem garandeert een hoog veiligheidsniveau.

  • Met gebruik van CSAM inloggen in RegSol betekent sterk authenticeren
  • Zonder gebruik van CSAM inloggen in RegSol betekent zwak authenticeren

 
Advocaten die met hun advocatenkaart op regsol.be aanmelden, zijn ook sterk geauthenticeerd.
 

U logt zwak in door gebruik te maken van uw e-mailadres en uw wachtwoord.
 
Wat kan u doen eens u zwak ingelogd bent
Sommige acties zal u niet kunnen uitvoeren. De actieknoppen die een zwakke identificatie toelaten zijn blauw gekleurd. De actieknoppen die een sterke authenticatie vereisen, zijn grijs gekleurd. Onderstaande tabel geeft verdere informatie over de acties die u kan uitvoeren. 
 

  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x x x
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde niet niet niet niet
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde niet niet niet niet
Toegang vragen tot een dossier x x x nvt
Een vrijwillige interventie doen nvt niet niet nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt niet niet nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x x
Een schuldvordering voorbereiden, indienen en bewerken (FAIL) x nvt nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen (GRP + overdracht) nvt x x nvt

Om sterk geauthenticeerd in te loggen, dient u eerst uw rijksregisternummer of het nummer van uw advocatenkaart uit te lezen in uw account. Dit dient u slechts éénmaal te doen. Volg hiervoor volgende stappen:

  • Surf naar regsol.be en log in met uw emailadres en uw wachtwoord
  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres
  • Ga naar "Gebruikersbeheer” 
  • Klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen”
  • Klik op “RRNR ophalen” of op “Nummer advocatenkaart uitlezen”
     
  1. Voor het éénmalig sterk uitlezen van uw RRNR wordt u doorgestuurd naar CSAM waar u uw pincode moet ingeven
  2. Voor het éénmalig sterk uitlezen van het nummer van uw advocatenkaart wordt u doorgestuurd naar Zetes waar u uw pincode moet ingeven
     
  • Eens uw RRNR of advocatenkaartnummer is uitgelezen komt er naast het nummer een groen vinkje te staan
  • Om de sterke authenticatie te vervolledigen, dient u zich uit te loggen en opnieuw in te loggen. Let op: ditmaal doet u dit met uw e-ID, Itsme of advocatenkaart
     

U logt sterk geauthenticeerd in door gebruik te maken van uw e-ID, Itsme of advocatenkaart. De voorwaarde is hier dat u uw rijksregisternummer of advocatenkaartnummer reeds eerder succesvol heeft uitgelezen in uw account op regsol.be.

Bij het inloggen op regsol.be kiest u vervolgens één van de volgende knoppen. 
 

Inloggen

Volgende acties kan u enkel uitvoeren wanneer u sterk ingelogd bent:

Voor een faillissementsdossier:

  • een aangifte van faillissement indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar
  • op de tijdslijn van het faillissementsdossier een artikel toevoegen, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar

 
Voor een GRP-dossier:

  • een verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatie procedure indienen (of voorbereiden), als schuldenaar of als raadsman van de schuldenaar
  • een actie uitvoeren onder het tabblad “Schuldvorderingen”, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser
  • een document/artikel toevoegen in de “Tijdslijn” van het dossier, als schuldenaar of raadsman van de schuldenaar
  • een verzoekschrift voor vrijwillige tussenkomst indienen, als derde of raadsman van een derde partij
  • een verzoekschrift voor de betwisting of opname van een schuldvordering indienen, als schuldeiser of raadsman van de schuldeiser


 Voor een dossier overdracht onder gerechtelijk gezag:

  • een verzoekschrift tot overdracht onder gerechtelijk gezag indienen
  • een item toevoegen aan de tijdslijn van het dossier

 
Voor een dossier van minnelijk akkoord buiten de rechtbank:

  • een verzoekschrift tot homologatie van een minnelijk akkoord buiten de gerechtelijke reorganisatieprocedure indienen
  • een item toevoegen aan de tijdslijn van het dossier
  FAILLISSEMENTEN GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES GERECHTELIJKE REORGANISATIE-PROCEDURES MINNELIJK AKKOORD BUITEN DE RECHTBANK
Algemene informatie raadplegen van een dossier x x x x
Een dossier indienen of voorbereiden als schuldenaar of als diens gemachtigde x x x x
Een artikel toevoegen op de tijdslijn als schuldenaar of diens gemachtigde x x x niet
Toegang vragen tot een dossier x x x nvt
Een vrijwillige tussenkomst doen nvt x x nvt
Een verzoekschrift opladen om een  schuldvordering te betwisten nvt x x nvt
Een dossier raadplegen waar u toegang tot heeft x x x x
Een SV voorbereiden, indienen en bewerken  x nvt nvt nvt
Een verjaringsstuitende schuldvordering indienen  nvt x x nvt

Wanneer u zonet uw RRNR of advocatenkaartnummer uitlas in uw account, is nu een groen vinkje te zien naast dit nummer. Op dit moment bent u nog niet sterk ingelogd. U logde namelijk zwak in om uw nummer of kaart uit te lezen. 

Het is nodig u opnieuw af te melden en sterk in te loggen. Ga hiervoor als volgt te werk:

  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres en vervolgens op “Afmelden”
  • Meld u opnieuw aan, ditmaal door gebruik te maken van uw e-ID, Itsme of dp-a advocatenkaart
  • U bent sterk ingelogd wanneer alle actieknoppen op uw dashboard blauw zijn

 

Om in de toekomst sterk in te loggen op regsol.be, gebruikt u steeds uw e-ID, Itsme of advocatenkaart.
 

Sterke authenticatie is enkel mogelijk op basis van een Belgisch rijksregisternummer of een bis-nummer. Hebt u deze niet en wil u toch een actie nemen in regsol.be, die een sterke authenticatie vereist, dan is op dit ogenblik de enige oplossing dat u contact neemt met een Belgische advocaat die voor u deze handelingen zal kunnen uitvoeren.

Als er verschillende personen of verschillende afdelingen van uw organisatie werken in regsol.be, dan kan u de account van uw organisatie organiseren in groepen. Personen die zijn toegewezen aan eenzelfde groep kunnen elkaars dossiers zien en dus ook opvolgen. 

Wenst u een dergelijke structuur op te zetten, dan hebt u (minstens 1) account-administrator nodig. Deze “Account admin” duidt voor elke groep een “Group admin” aan. Op deze manier werkt een gebruiker (een individu binnen uw organisatie) binnen een groep (vb. de dienst boekhouding van uw bedrijf) en kan uw account bestaan uit verschillende groepen. 

Concreet kan u volgende niveaus inbouwen:
  • Een account (met minstens één accountadministrator)
  • Een groep (met minstens één groepsadministrator)
  • Gebruikers

Meerdere personen  

Wanneer u de account aanmaakt, wordt meteen een (eerste) groep aangemaakt, op dezelfde naam als de account. U wordt daarnaast ook de eerste gebruiker van deze groep en u bent bijgevolg zelf de accountadministrator ( Account admin), groepsadministrator (Group admin) en standaard contactpersoon (lees verder). 

Om verschillende personen uit uw organisatie binnen dezelfde account te laten werken, gaat u als Account admin als volgt te werk:

Voeg eerst een gebruiker toe aan uw account
  • Klik op uw e-mailadres rechts bovenaan en ga vervolgens naar “Gebruikersbeheer”
  • Ga naar de tab “Gebruikers” en klik op de plusknop “Nieuwe gebruiker toevoegen” 
  • Onder deze zelfde tab kan u gebruikers opnieuw verwijderen. Hiervoor klikt u op het pennetje bij “Acties” naast de naam van de gebruiker en klikt u vervolgens op “Verwijderen uit groep”
 
Duid eventueel een extra account-administrator aan

De persoon (d.w.z. de gebruiker of het e-mailadres) die de account aanmaakt in regsol.be, wordt standaard ook de Account admin. Enkel een account-administrator kan een andere Account admin toevoegen of verwijderen.

Om een Account admin toe te voegen of te verwijderen gaat u als volgt te werk:

  • Klik op uw e-mailadres rechts bovenaan en ga opnieuw naar “Gebruikersbeheer”
  • In het kader rechts klikt u bij de rubriek “Account admin” op de knop “Admin toevoegen”
  • De lijst met toegevoegde gebruikers opent. Selecteer de gebruiker die u Account admin wenst te maken
  • U kan in hetzelfde kader een Account admin verwijderen door te klikken op het vuilnisbakje. 
 
Voeg een groep (of meerdere groepen) toe aan uw account
  • Klik in uw “Gebruikersbeheer" op de tab “Groepen”
  • Klik op de blauwe knop “Nieuwe groep toevoegen”


Belangrijk: enkel een Account-admin kan nieuwe groepen creëren.


Voeg de gebruiker toe aan een groep

Eens een persoon werd toegevoegd als gebruiker in uw account, kan hij ook worden toegewezen aan een groep.
Eén persoon kan deel uitmaken van verschillende groepen.

Belangrijk: enkel een account-administrator kan nieuwe gebruikers toevoegen. Een groep-administrator, de beheerder van een groep, kan bestaande gebruikers toevoegen aan zijn groep.

  • Ga in uw “Gebruikersbeheer” naar de tab “Groepen”
  • Bij uw overzicht van groepen, klikt u op het pennetje bij “Acties”
  • Onder de rubriek “Gebruikers” klikt u op “Nieuwe gebruiker toevoegen”
  • U kan in hetzelfde kader ook een gebruiker uit de groep verwijderen door te klikken op het vuilnisbakje
 
Bepaal welke rechten de gebruiker binnen de groep mag krijgen
  • Ga in uw “Gebruikersbeheer” naar de tab “Groepen”. Bij de desbetreffende groep kiest u de knop “Acties”
  • Onder de rubriek “Gebruikers”, in de kolom “Rechten” kunt u de rechten aanpassen door de knoppen aan te klikken. Wanneer de knop groen is, wil dit zeggen dat het recht is toegekend. Wanneer de knop rood is, heeft de gebruiker het recht niét.
    Knop 1: een schuldvordering voorbereiden of een schuldvordering indienen in RegSol
    Knop 2: een schuldvordering voorbereiden of een schuldvordering indienen in JustRestart
    Knop 3: een nieuwe insolventieprocedure (een aangifte van faillissement, een verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure, een verzoekschrift een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoekschrift voor homologatie van een minnelijk akkoord) indienen
    Knop 4: Groep admin
  • Onder de rubriek “Standaard contactpersoon” moet steeds 1 gebruiker aangevinkt staan. Deze gebruiker ontvangt, indien gewenst, rechtstreekse communicatie van het RegSol-platform. 

 

De noodzakelijke rechten en plichten worden steeds afgedwongen vanuit het platform. Het is namelijk noodzakelijk dat:

  • elke account een account admin heeft
  • elke groep een groep admin en standaard contactpersoon heeft

 

Deze soort gebruikers zullen automatisch aangemaakt worden wanneer u een nieuwe account of groep aanmaakt. RegSol zal ervoor zorgen dat u uw nieuwe account of groep meteen correct in gebruik kan nemen. Het is voor de account of groep admin steeds mogelijk al deze rechten te wijzigen, zoals hierboven omschreven.

Gebruikers kunnen echter niet verwijderd worden wanneer hierdoor niet langer aan de bovenstaande verplichten voldaan kan worden. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk de laatste group admin te verwijderen, omdat de desbetreffende groep op dat moment niet meer kan beheerd worden. RegSol zal deze acties dan ook niet toelaten.

Regsol.be wordt ontwikkeld voor gebruik op een computer of laptop en ondersteunt geen mobiele toestellen zoals een smartphone of tablet. 

In het register kan u enkel openstaande dossiers opzoeken. Wanneer u zoekt naar een dossier dat eerder werd gesloten, zal u geen zoekresultaten te zien krijgen.

Enkel wanneer u eerder toegangsrechten had in een ondertussen gesloten dossier, kan u ook dat gesloten dossier terugvinden in de lijst “Mijn Dossiers” op regsol.be. Vink de optie “ook zoeken in gesloten dossiers” aan om te zoeken.
 

Iedereen kan inzage vragen in een openstaand dossier. Inzage kan maar verleend worden voor zover u schuldeiser of belanghebbende derde bent, volgens de categorieën aangeduid bij Wet en/of Koninklijk Besluit. U zoekt het dossier in kwestie door te klikken op “Inzage vragen in een openstaand dossier” op het dashboard. U zoekt vervolgens het desbetreffende dossier op en klikt het aan. Op de pagina “Algemene informatie” van het dossier klikt u op één van de blauwe actieknoppen om toegang te nemen tot het dossier. U dient duidelijk aan te duiden in welke hoedanigheid u de toegang vraagt, omdat hierdoor ook wordt bepaald welke rechten u krijgt in het dossier. Uw toegangsaanvraag wordt beoordeeld, afhankelijk van de aard van de procedure:

Faillissement

  • Faillissement van vóór 1 mei 2018: De curator
  • Faillissement van na 1 mei 2018: De rechter-commissaris
  • Als advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/de schuldenaar zal u toegang verlenen Als de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de rechter-commissaris uw aanvraag

 

Openbare gerechtelijke reorganisatieprocedure

  • U bent schuldeiser, werknemer of vertegenwoordiger van het personeel: De schuldenaar (of zijn raadsman)
  • U bent een andere partij dan bovengenoemde: De gedelegeerd rechter
  • U bent advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/schuldenaar zal u toegang verlenen Als de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de gedelegeerd rechter uw aanvraag

 

Overdracht onder gerechtelijk gezag

  • U bent schuldeiser, werknemer of vertegenwoordiger van het personeel: De schuldenaar (of zijn raadsman)
  • U bent een andere partij dan bovengenoemde - De gedelegeerd rechter
  • U bent advocaat van de schuldenaar: uw cliënt/schuldenaar zal u toegang verlenen Indien de schuldenaar geen toegang heeft tot het dossier op regsol.be behandelt de gedelegeerd rechter uw aanvraag

U krijgt een persoonlijke e-mail en een notificatie van zodra uw toegang is toegekend. Als de toegang geweigerd wordt, krijgt u eveneens de reden daarvoor medegedeeld in de notificatie en de mail.

Uw toegangsaanvraag in een dossier dient steeds verwerkt te worden door een andere gebruiker. Hierdoor kan het enkele dagen duren alvorens er een beslissing komt over uw toegangsaanvraag. Om de status van uw toegangsaanvraag op te volgen, contacteert u volgende actoren op het dossier:

Faillissement

  • Faillissement vóór 1 mei 2018 - de curator 
  • Faillissement na 1 mei 2018 : de rechter-commissaris

 

Gerechtelijke reorganisatieprocedure

  • GRP met openingsvonnis voor 1 september 2023: de gedelegeerd rechter
  • Openbare GRP: de gedelegeerd rechter

 

Overdracht onder gerechtelijk gezag

  • Overdracht onder gerechtelijk gezag: de gedelegeerd rechter

Wanneer u merkt dat u toegang heeft tot een dossier in de verkeerde hoedanigheid, neemt u contact op met de beheerder van de toegang tot het dossier. 

Dit zijn:

  • Voor een faillissement voor 1 mei 2018: de curator
  • Voor een faillissement na 1 mei 2018: de rechter-commissaris
  • Een gerechtelijke reorganisatieprocedure of overdracht: de gedelegeerd rechter

 

U richt via de berichtenmodule aan hen de vraag uw bestaande toegang tot het dossier te weigeren of te verwijderen. Wanneer dit in orde gebracht werd, vraagt u op regsol.be opnieuw toegang tot het dossier, deze keer in de correcte hoedanigheid. Dit verloopt identiek aan de werkwijze die u eerder volgde. 

In het geval u de indiener bent van dit dossier, bent u niet in de mogelijkheid uw hoedanigheid aan te passen. In dit geval dient u contact op te nemen met onze helpdesk. Hiervoor klikt u op het icoontje, rechts naast uw e-mailadres op regsol.be. 
 

Via het publieke luik kan u geen dossier meer inkijken als u er geen toegang toe had voordat het werd gesloten.

Wil u toch toegang krijgen tot een gesloten dossier, dan kan u een mail sturen naar de griffier van de ondernemingsrechtbank in kwestie. De contactgegevens van de (Insolventie)griffie vindt u terug op de website van de Hoven en Rechtbanken https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl of https://www.rechtbanken-tribunaux.be/fr. De griffie kan u toegang geven door u uit te nodigen in het dossier. 

De griffier zal daarvoor volgende info van u nodig hebben:

  • naam
  • voornaam
  • rijksregisternummer
  • adres
  • emailadres
  • naam van de onderneming (indien van toepassing)
  • eventueel afwijkende handelsbenaming (indien van toepassing)
  • vennootschapsvorm (indien van toepassing)
  • ondernemingsnummer (indien van toepassing)
  • adres van de onderneming (indien van toepassing)

 

Gelieve deze informatie dus zeker te vermelden in uw mail naar de griffie.

Wanneer de griffie u uitnodig tot het dossier, ontvangt u hiervan een mail. Na registreren en/of inloggen op regsol.be, vindt u het gesloten dossier terug onder de tab “mijn dossiers”

Had u wel toegang tot een dossier vóór het gesloten werd, dan blijft dit dossier voor u ook toegankelijk nadat het gesloten is. U vindt het terug bij ‘Mijn dossiers’. 

Opgelet: om een gesloten dossier te consulteren dient u onder de tab “Mijn dossiers” het vakje “Ook zoeken in gesloten dossiers” aan te vinken.
 

In functie van de rol die u hebt in een dossier, zult u al dan niet personen toegang kunnen geven tot één van uw dossiers. Als u bijvoorbeeld schuldenaar bent, zult u toegang kunnen geven aan één of meerdere van uw advocaten

  • Zoek eerst het dossier waartoe u toegang wenst te geven. Klik hiervoor op de tab "Mijn dossiers"
  • Zoek het dossier aan de hand van de invulvelden
  • Klik in de lijst op het dossier waarvoor u toegang wenst te verlenen
  • Klik op de tab "Schuldenaar/advocaat"
  • Klik op de blauwe knop "Schuldenaar/advocaat toevoegen"
  • Er zal een pop-up verschijnen. Vul alle verplichte velden in en klik vervolgens op "Toevoegen"

 

Wanneer u schuldenaar (of zijn advocaat) bent in een gerechtelijke reorganisatieprocedure en een schuldeiser toegang vraagt tot uw dossier, verleent u die als volgt:

  • U opent uw dossier vanuit de tab “Mijn dossiers”
  • Binnen uw dossier gaat u naar de tab “Contacten” en naar de rubriek “Toegangsaanvragen”
  • Om een toegangsaanvraag goed te keuren, klikt u op het vinkje naast de gegevens van de schuldeiser, om deze te weigeren, klikt u op het kruisje.
     

Notificaties

De notificaties in RegSol zijn boodschappen die bestemd zijn voor gebruikers van regsol.be die gekoppeld zijn aan één of meerdere dossiers in RegSol. De notificaties worden automatisch verstuurd door RegSol, als voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden. Er komt geen andere gebruiker aan te pas om deze te verzenden.

De notificaties zijn zichtbaar voor alle leden van uw groep. U vindt ze terug op uw dashboard op RegSol of in het detail van het dossier, en daar worden ze ook bewaard.

De notificaties zijn de door de Wet voorziene kennisgevingen of mededelingen. Andere notificaties wijzen u er dan weer op dat een bepaald artikel, vonnis, etc. zichtbaar is in de tijdslijn.

 

Berichten

Een bericht is een boodschap die een andere gebruiker in een dossier in RegSol gepost heeft en die voor uw groep bestemd is. De berichten in RegSol kunnen nooit een bijlage bevatten.

De berichten zijn enkel zichtbaar voor de persoon in de groep die als contactpersoon aangeduid staat. Bent u de enige gebruiker in uw groep, dan bent u automatisch contactpersoon en zal u de berichten zien. De contactpersoon van uw groep vindt zijn berichten terug op zijn dashboard op RegSol of in het detail van het dossier.

U kan in het “Gebruikersbeheer” zien en markeren wie contactpersoon is binnen uw groep.

 

E-mails

U kan ervoor kiezen om bijkomend via e-mail op de hoogte gebracht te worden zodra u een notificatie of een bericht ontvangt in regsol.be. Hiervoor gaat u als volgt te werk: 

  • Klik rechts bovenaan op uw e-mailadres en op ‘Gebruikersbeheer’
  • Klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen” en selecteer daar of u e-mails wenst te ontvangen van de berichten, van de notificaties of wanneer uw gebruikersrechten werden aangepast

 

Als u in uw ”Gebruikersbeheer” het vak “Notificaties ontvangen via mail?” heeft aangevinkt, dan ontvangt u 1 keer per dag een overzichtsmail met alle notificaties van die dag over al uw dossiers heen. Deze mail wordt dus niet onmiddellijk bij elke notificatie gestuurd, maar ontvangt u 1 keer per dag.

Als u in het “Gebruikersbeheer” het vakje “Berichten ontvangen via mail?” heeft aangevinkt, stuurt RegSol u een e-mail in het geval er voor u een bericht klaarstaat op regsol.be. De inhoud van het bericht wordt – om veiligheidsredenen - niet opgenomen in het mailverkeer.

Als groepsadministrator kan u er tenslotte in naam van uw gebruikers voor kiezen dat zij een e-mail ontvangen na het indienen van een schuldvordering in een faillissementsdossier. Hiervoor gaat u naar het “Gebruikersbeheer” en klikt u op de knop “Wijzigen” bij de rubriek “Groepsgegevens ”. Daar vinkt u het vak “Ik wil een e-mail ontvangen na het indienen van een schuldvordering in een faillissementsdossier ” aan. 

Een bericht versturen

Alle RegSolgebruikers met toegang tot een dossier, kunnen in dit dossier een bericht versturen. U kan in regsol.be een bericht versturen naar:

  • De curator
  • De rechter-commissaris
  • De griffie 
  • De gedelegeerd rechter 
  • De advocaat van de schuldenaar of schuldenaar (enkel bij GRP)
  • De gerechtsmandataris
  • De voorlopig bewindvoerder
  • ….

 

Om uw bericht te verzenden, klikt u het dossier open en gaat u naar de tab “Communicatie” en vervolgens “Berichten”. Om een nieuw bericht te verzenden, klikt u op “Nieuw bericht verzenden”.

Wenst u een bericht voorlopig op te slaan en later te verzenden, klik bij het opmaken van uw bericht dan op “Opslaan”. U zal het “voorlopige” bericht terugvinden onder de tab “Concepten”. U kan concepten steeds bewerken en later versturen.

Een bericht ontvangen

Als er een bericht naar u werd verzonden, vindt u dat terug op uw dashboard onder de rubriek “Berichten” en in het betrokken dossier onder de tab “Berichten” - “Inbox”.

Let wel: enkel als u bent aangeduid als contactpersoon van uw groep, zal u berichten ontvangen. Indien u het enige lid bent van uw account/groep op regsol.be, bent u automatisch contactpersoon en ontvangt u dus sowieso de berichten die naar u(w account) worden verzonden. De standaard contactpersoon van uw groep stelt u in bij de tab “Groepen” in uw “Gebruikersbeheer”

Wenst u een e-mail te ontvangen om aan te kondigen dat er in regsol.be een bericht voor u klaar staat? Klik dan rechts bovenaan op uw e-mailadres, vervolgens op “Gebruikersbeheer”, klik bij de rubriek “Persoonlijke gegevens” op de blauwe knop “Wijzigen” en vink daar “Berichten ontvangen via mail?” aan.
 

Wanneer u een nieuw dossier indient (een aangifte faillissement, een verzoekschrift besloten of openbare GRP, een verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoek tot homologatie van het minnelijk akkoord) moet u in verschillende stappen bijlagen toevoegen.

Als u in één van die stappen een verkeerd document oplaadt en u wenst dat opnieuw te verwijderen, dan gaat u als volgt te werk:

  • U kan in de stap in kwestie een nieuw document toevoegen. Dit document zal het verkeerde document vervangen. 
  • U kan doorgaan naar een volgende stap en dan terugkeren – bij alle opgeladen documenten zal nu een vuilnisbakje staan. Wanneer u het vuilnisbakje aanklikt, zal het bestand verwijderd worden. 
  • U kan het dossier ook ‘Tijdelijk opslaan’. Als u nadien het dossier opent via “mijn dossiers”, dan zal het vuilnisbakje verschijnen bij elk opgeladen document.

 
Opgelet! Eens uw dossier is ingediend, kan u de opgeladen documenten niet meer verwijderen.
 

Wanneer u bij het indienen van een nieuw dossier (een aangifte faillissement, een verzoekschrift besloten of openbare GRP, een verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag of een verzoek tot homologatie van het minnelijk akkoord) meerdere documenten wenst op te laden onder één onderdeel, dan doet u dit binnen het pop-up scherm waar u uw bestanden selecteert. Selecteer meerdere bestanden in één beweging door gebruik te maken van de Ctrl-toets op uw klavier.

Als u immers pas na het toevoegen van 1 document een ander toevoegt, zal uw oorspronkelijk opgeladen document verdwijnen.
 

Vanuit veiligheidsoverwegingen, om de verspreiding van virussen te beperken, kan u enkel bestanden van het volgende type of met de volgende extensies opladen: .jpg,.jpeg,.tif,.tiff,.bmp,.txt,.doc,.docx,.xls,.xlsx,.csv,.pdf,.rtf,.png

In het geval u een ander documenttype wenst op te laden, dient u dit eerst om te zetten of te converteren naar een bestand van bovenstaand type. 
 

De maximale grootte is 15 MB per bestand. U ontvangt een foutmelding als het bestand te groot is. Een pdf-bestand dat te groot is om op te laden, kan u eenvoudig zelf verkleinen door het op te splitsen.
 
Bestand splitsen
Om pdf-bestanden te splitsen raden wij u in de eerste plaats contact op te nemen met uw IT-afdeling. Indien u niet beschikt over een IT-afdeling kan u ook zelf software installeren. Wij raden het gebruik van een online webdienst ten strengste af vanwege de gevoeligheid van de informatie.
 

U vindt uw voorlopig dossier terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier wil indienen. In het geval uw sessie tijdens de aanmaak van een dossier onderbroken wordt en u opnieuw moet inloggen, zal de laatste ingevulde stap van uw dossier ook opgeslagen worden en te vinden zijn onder “Mijn dossiers”. 

Dit kan meerdere oorzaken hebben: 

  • In een faillissement zijn “items” soms pas zichtbaar in de tijdslijn als de griffie deze behandeld heeft
  • In een (openbare/besloten) GRP zijn “items” pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat een eerste private actor het item dient te verwerken voor het zichtbaar wordt voor u, als publieke gebruiker 
  • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

 

Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

Controleer ook de notificaties op de homepagina op regsol.be om te kijken wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.
 
 

Iemand van ons supportteam kan uw scherm “overnemen” zodat wij live aan u kunnen tonen hoe wij uw vraag of probleem oplossen. Dit houdt in dat zij online met u kunnen meekijken en indien gewenst, acties op uw scherm kunnen uitvoeren. 

De helpdeskmedewerker zal uitleggen hoe u kunt werken met Team Viewer.
 

Faillissementen

U dient uw verzoek voor een besloten voorbereiding of aangifte van het faillissement in door op uw dashboard te klikken op “Nieuw dossier indienen” en vervolgens op de desbetreffende knop “Indienen verzoekschrift besloten voorbereiding van het faillissement” of “Indienen aangifte faillissement”. 

Doorloop de gevraagde stappen en sla tussentijds op indien u niet alle informatie bij de hand heeft. U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

Het is pas nadat u alle verplichte velden van alle stappen heeft ingevuld, dat u uw verzoek voor een besloten voorbereiding of uw aangifte van faillissement effectief kunt indienen.
 

Om uw verzoekschrift voor een besloten voorbereiding van een faillissement in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden.

  • Indien u niet de schuldenaar van het dossier bent, dient u een mandaat op te laden 
  • Het verzoekschrift om de besloten voorbereiding van het faillissement aan te vragen.
  • Uw boekhouding of deze van de gefailleerde, in zoverre deze up-to-date is. Dit betreft uw balans, de resultatenrekening en staat van activa en passiva 
  • Uw lijst schuldeisers 
  • Uw lijst klanten
  • Uw lijst van personeelsleden (indien aanwezig)

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • Documentatie van eventuele eerdere insolventieprocedures
  • De gegevens van uw centrum van voornaamste belangen of uw boekhouder
  • De omschrijving en het adres van eventuele onroerende goederen
  • De contactgegevens van uw sociaal secretariaat en uw klantennummer
  • De persoonlijke gegevens van uw (eventuele) borgsteller
     

Om uw aangifte van een faillissement in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

  • Een mandaat, enkel indien u niet de schuldenaar in het dossier bent 
  • De boekhouding van de gefailleerde, in zoverre deze up-to-date is. Dit betreft de balans, de resultatenrekening en staat van activa en passiva 
  • De lijst schuldeisers 
  • De lijst klanten
  • De lijst van personeelsleden (indien aanwezig)

 

Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

  • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
  • Documentatie van eventuele eerdere insolventieprocedures
  • De gegevens van uw centrum van voornaamste belangen of uw boekhouder
  • De omschrijving en het adres van eventuele onroerende goederen
  • De contactgegevens van uw sociaal secretariaat en uw klantennummer
  • De persoonlijke gegevens van uw (eventuele) borgsteller
     

Vanaf de herwerking van Boek XX, met ingang op 01/09/2023 wordt de kwijtschelding automatisch aangevraagd. U dient hiervoor zelf geen bijkomende stappen te ondernemen. 

De tijdslijn “Aangifte faillissement” wordt automatisch “afgesloten” nadat het vonnis van faillissement is opgeladen.

Concreet betekent dit dat u, nadat het openingsvonnis werd opgeladen in het dossier, geen items meer kan toevoegen aan de aangifte. U kan namelijk geen items meer opladen in afgesloten tijdslijnen. U kan echter wel items toevoegen aan de tijdslijn van uw faillissement.
 

U bent een Belgische rechtspersoon?

U bent verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen via regsol.be.

 

U bent een Belgische natuurlijke persoon?

U kan uw schuldvordering digitaal indienen via regsol.be, of schriftelijk indienen bij de curator.

  • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen door middel van de blauwe knop

 

  • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
    • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen voor het indienen van uw schuldvordering. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

 

U bent een Belgische overheidsinstelling?

U bent verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen.

 

U bent een buitenlandse rechtspersoon of natuurlijke persoon?

1. U wordt vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde (advocaat, accountant…)?

Deze persoon is verplicht uw schuldvordering digitaal via regsol.be in te dienen.

2. U wordt niet vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde?

U kan uw schuldvordering zowel digitaal als schriftelijk indienen bij de curator.

  • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen
       
  • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
    • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

     
    U bent een buitenlandse overheidsinstelling?

    1. U wordt vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde (advocaat, accountant…)?

    Deze persoon is verplicht uw schuldvordering digitaal in te dienen via regsol.be.

    2. U wordt niet vertegenwoordigd door een bijzondere gemachtigde?

    U kan uw schuldvordering zowel digitaal als schriftelijk indienen bij de curator.

    • U wenst uw schuldvordering digitaal in te dienen?
      • Ga naar regsol.be en meld u aan
      • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
      • Open het dossier door het aan te klikken
      • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen

     

    • U wenst uw schuldvordering schriftelijk in te dienen bij de curator?
      • Neem contact op met de curator die u de nodige documenten zal bezorgen voor het indienen van uw schuldvordering. Het e-mailadres van de curator vindt u via de knop “Dossiers zoeken” op de tab “Algemene informatie” van het dossier. Ook hiervoor dient u een account aan te maken op regsol.be.

     

    U bent gemachtigde van een schuldeiser?

    Als advocaat, accountant, zaakwaarnemer of andere gemachtigde kunt u een schuldvordering indienen in naam van de schuldeiser. Als derde die beroepsmatig bijstand verleent, bent u verplicht deze schuldvordering digitaal in te dienen.

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikkenVanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen
       

    Om uw schuldvordering digitaal in te dienen hebt u nodig:

    • alle gegevens i.v.m. de schuldvordering (naam en adresgegevens, bedragen, stavingsstukken zoals facturen of contracten)
    • uw persoonlijke gegevens als schuldeiser (zitten vervat in uw account)
    • het rekeningnummer voor de betaling van eventuele dividenden

     
    Ga als volgt te werk: 

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als schuldeiser of als gemachtigde door middel van de blauwe knoppen

     schuldvoering digitaal

    • Ga naar regsol.be en meld u aan. Indien u niet beschikt over een account, dient u deze eerst aan te maken op regsol.be
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als schuldeiser

     indienen01
      

    • In het kader “Samenstelling van de bedragen” kan u de gedetailleerde samenstelling van uw vordering, per onderdeel (bevoorrecht of niet, aard van de voorrechten enz.) opgeven. Hiervoor klikt u op de plusknop “Extra bedrag toevoegen” om een bedrag in te vullen. U creëert per bedrag met apart voorrecht een nieuwe lijn.

     indienen02
      

    • Na het invullen en opladen van eventuele bijkomende informatie, en aanvaarding van de voorwaarden, klikt u rechts onderaan op de blauwe knop “Indienen”

     
    Als u de schuldvordering succesvol hebt ingediend, verschijnt er kortstondig een groene succesboodschap op uw scherm. U vindt de schuldvordering nu terug onder de tab “Mijn schuldvorderingen” op het dossier met als status “Ingediend”.
     

    indienen03
     

    Wanneer uw groepsadministrator ervoor koos, ontvangt u een e-mail ter bevestiging van de goede ontvangst. Deze keuze maakt uw groepsadministrator in het “Gebruikersbeheer”. 

    • Ga naar regsol.be en meld u aan. Indien u niet beschikt over een account, dient u deze eerst aan te maken
    • Zoek het gewenste dossier via de tab “Dossiers zoeken”
    • Open het dossier door het aan te klikken
    • Vanop de tab “Algemene informatie” kan u een schuldvordering indienen als gemachtigde

     indienen04
      

    • In het kader “Samenstelling van de bedragen” kan u de gedetailleerde samenstelling van de vordering, per onderdeel (bevoorrecht of niet, aard van de voorrechten enz.) opgeven: hiervoor klikt u op de plusknop “Extra bedrag toevoegen” om een bedrag in te vullen. U creëert per bedrag met apart voorrecht een nieuwe lijn.

      indienen05

     

    • Na het invullen en opladen van eventuele bijkomende informatie, en aanvaarding van de Voorwaarden, klikt u rechts onderaan op de blauwe knop “Indienen”
       

    Als u de schuldvordering succesvol heeft ingediend verschijnt er kortstondig een groene succesboodschap op uw scherm. U zal hiervan ook een notificatie terugvinden op uw homepagina. U vindt de ingediende schuldvordering nu terug onder de tab “Schuldvorderingen” op het dossier met als status “Ingediend”.
     
     indienen06
     

    Wanneer uw groepsadministrator ervoor koos, ontvangt u een e-mail ter bevestiging van de goede ontvangst. Deze keuze maakt uw groepsadministrator in het “Gebruikersbeheer”.

    Ga naar regsol.be en meld u aan.

    • Via de knop “Mijn schuldvorderingen” kan u een schuldvordering opzoeken die door uw groep werd ingediend. Gebruik de zoekfilters en klik op de blauwe knop ‘Zoeken’ om gericht te zoeken.
    • U kan als alternatief ook eerst het dossier in kwestie opzoeken via de knop “Dossiers zoeken” of via de knop “Mijn dossiers” en daarna in het detail van het dossier klikken op de tab “Schuldvorderingen”.

    Voor elk dossier waarvoor u een schuldvordering hebt ingediend, hebt u toegang tot

    • de algemene informatie van het dossier onder de tab “Algemene informatie”
    • de aangiftes van schuldvorderingen op het dossier, beperkt tot namen van de schuldeisers, en de door hen gevorderde bedragen zoals vastgelegd in het Wetboek Economisch Recht.
    • de stukken die door uw groep werden opgeladen in de tijdslijn, onder de tab “Mijn toegevoegde items”
    • de stukken (vonnissen, verzoekschriften en beschikkingen, processen-verbaal,…) die bij het dossier horen en waarvoor u inzagerecht hebt – onder de tab “Tijdslijn”.

      U kan, voor zover deze werden opgeladen, volgende items consulteren: 
      • het vonnis van faillietverklaring,
      • het vonnis dat het tijdstip van staking van betalingen bepaalt;
      • de verzoekschriften van de curator;
      • de beschikkingen van de rechter-commissaris;
      • het Proces-Verbaal van plaatsopneming;
      • het Proces-Verbaal van inventaris;
      • de aangiften van schuldvordering, beperkt tot namen en bedragen;
      • het Proces-Verbaal van nazicht van schuldvorderingen;
      • de lijst van de dadingen en de homologaties;
      • de door de curatoren opgemaakte verslagen en uitdelingslijsten;
      • de vereenvoudigde rekening.

     
    Let wel: 

    • Eigen ingediende schuldvorderingen vindt u terug onder de tab “Schuldvorderingen” en niet in “Mijn toegevoegde items”. 
    • In de tab “Mijn toegevoegde items” ziet u de documenten die door u/uw groep werden opgeladen, van zodra u deze heeft aangemaakt. U zal deze stukken terugvinden in tijdslijnitems wanneer deze behandeld zijn door de rechtbank, de curator en rechter-commissaris van het dossier en voor zover u leesrechten heeft op het specifieke item waar deze stukken werden opgeladen.

    U diende een aangifte van schuldvordering voor een faillissementsdossier in, of u kreeg toegang tot een dossier, zodat u niet alleen inzage krijgt in o.a. de afgewerkte tijdslijnitems, maar ook tot de  schuldvorderingen. Hiermee ziet u zowel de namen van alle schuldeisers als de bedragen van hun vordering. 

    Dit inzagerecht wordt wettelijk vastgelegd in Boek XX van het Wetboek Economisch Recht (WER). Van zodra u 

    • een aangifte van schuldvordering indient via RegSol.be, en  u schuldeiser wordt in het dossier
    • toegang werd verleend tot een dossier, in uw hoedanigheid van derde of belanghebbende 
    • als schuldeiser toegang heeft in een faillissementsdossier 


    krijgt u inzage in alle schuldvorderingen, zowel onder het tabblad “Schuldvorderingen” als in de Tijdslijn in artikel “XX. 164 PV van verificatie van schuldvorderingen en tabel”. Dit geeft u inzage in de namen van de andere schuldeisers en de bedragen van hun vordering. 

    Als u een aangifte van schuldvordering indiende, ziet u alle gegevens van uw aangifte, met alle bijlagen – maar van de overige schuldeisers enkel hun naam en het bedrag van hun vordering. De overige schuldeisers op het dossier zien slechts dezelfde informatie over u en uw vordering. De details en bijlagen van uw vordering zijn dus enkel zichtbaar voor uzelf, de gebruikers binnen uw account en de curator. 

    De wetgever heeft deze zichtbaarheid van alle schuldvorderingen op deze manier vastgelegd, zodat u kennis kunt nemen van het volledige passief én bv, overeenkomstig de wettelijke bepalingen, als schuldeiser bezwaren kunt inbrengen tegen de opname van de vordering van een andere schuldeiser. 

    Het is dus wettelijk correct dat u inzage krijgt in gegevens van (andere) schuldeisers en dit is niet in strijd met bv. GDPR-regels.
     

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek uw schuldvordering via de knop “Mijn schuldvorderingen”, bovenaan uw scherm of via de tab “Schuldvorderingen” op het detail van uw specifiek dossier.
    • Klik bij de schuldvordering in kwestie in de laatste kolom “actie” op het icoon “Wijzig uw schuldvordering”. 

    icoon wijzig

    • U komt terecht op een pagina die het beknopte overzicht bevat van uw schuldvordering.
    • Rechtsboven klikt u nogmaals op “Schuldvordering wijzigen”. 

     Schuldvordering wijzigen

    Op deze pagina kan u uw schuldvordering bewerken

    • “Samenstelling van de bedragen”
      • Hier kan u bedragen wijzigen en extra lijnen met nieuwe bedragen volgens andere voorrechten toevoegen.
      • U kan aanpassingen aanbrengen zolang de curator nog niet alle lijnen van uw schuldvordering in bewerking nam. 
      • Indien de lijn van de schuldvordering provisioneel werd ingediend, kan u het ingediende bedrag voor die lijn ook nog wijzigen. 
      • Opgelet: Als de curator reeds bepaalde delen van uw schuldvordering heeft bewerkt, zal u niet langer alle velden kunnen wijzigen. Deze velden zullen dan in het grijs gekleurd zijn en niet langer bewerkbaar zijn.
    • “Bankgegevens”
      • Alvorens over te kunnen gaan tot uitbetaling van een eventuele schuldvordering, moet de curator over correcte bankgegevens beschikken.
      • Onder de rubriek “Bankgegevens” klikt u op de plusknop “Rekeningnummer toevoegen”.
      • U vult de noodzakelijke gegevens in zoals naam van de rekeninghouder, IBAN en BIC.
      • Wanneer het een buitenlandse rekening betreft, vinkt u het vak “Is een Belgisch rekeningnummer” uit en vult u de bijkomende gegevens van uw financiële instelling in.
      • Druk op “Opslaan”.
         

    Nadat u de gewenste aanpassingen hebt aangebracht, klikt u rechts onderaan op “Wijzig schuldvordering” om uw wijzigingen op te slaan.

    Ga naar regsol.be en meld u aan.

    Zoek uw schuldvordering op:

    • via de knop “Mijn schuldvorderingen”
    • of via de knoppen “Dossiers zoeken” of ”Mijn dossiers” en klik vervolgens in het detail van het dossier op de tab “Schuldvorderingen”.

     
    In de resultatenlijst consulteert u de “status” van uw schuldvordering in de 2de kolom:

    • In te dienen: u heeft een “draft” van een in te dienen schuldvordering klaarstaan voor dit dossier. Uw schuldvordering ligt nog niet voor bij de curator
    • Ingediend: u heeft een schuldvordering in dit dossier. De curator moet deze nog behandelen.
    • In bewerking: de curator is uw schuldvordering aan het behandelen, u kan bepaalde lijnen niet meer wijzigen.
    • Gekwalificeerd: uw schuldvordering is gekwalificeerd. Voor verdere informatie consulteert u het “PV van Nazicht” in de tab “Tijdslijn”
    • Verworpen: Uw schuldvordering werd verworpen door de curator. U kan de reden van de verwerping terugvinden in uw notificaties op de homepagina.
    • Teruggetrokken: u hebt deze schuldvordering teruggetrokken uit dit dossier. In de kolom “Acties” vindt u de acties terug die u kan uitvoeren.

     

    Let wel: de kwalificatie (aangehouden, aanvaard of betwist) van uw schuldvordering kan u enkel en alleen raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. U ontvangt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” werd opgeladen in het dossier. U vindt het “Proces-verbaal van Nazicht” terug onder de tab “Tijdslijn” op het detail van een dossier.
     
     
    Tijdslijn

    De kwalificatie (aangehouden, aanvaard of betwist) die de curator aan uw schuldvordering geeft, kan u enkel en alleen raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. 

    Voor dossiers die vallen onder de toepassing van Boek XX, wordt het eerste “Proces-verbaal van Nazicht” opgemaakt circa 2 maanden na opening van het faillissementsdossier. Een tweede “Proces-verbaal van Nazicht” volgt 6 maanden na de datum van het faillissement, en een derde, en laatste, na 1 jaar.

    U ontvangt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” werd opgeladen in het dossier. U vindt het “Proces-verbaal van Nazicht” terug onder de tab “Tijdslijn” op het detail van een dossier.
     

    U kan de reden van de verwerping, voor zover vermeld door de curator, raadplegen:

    • in het “PV van Nazicht”, als u nog toegang heeft tot het dossier in een andere hoedanigheid
    • in uw notificaties op de homepagina van regsol.be
       

    verworpen

    U kan de pdf en de bijlages van een schuldvordering enkel bekijken indien:

    • u schuldenaar of advocaat van de schuldenaar bent in een dossier
    • u een speciale hoedanigheid bezit waarvoor de wet bepaalt dat u inzage hebt in deze informatie 
    • het een schuldvordering betreft die uzelf of een andere gebruiker van uw groep heeft ingediend 

     

    U gaat als volgt te werk:

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek het dossier in kwestie via de tab “Dossiers zoeken” of “Mijn dossiers” en open de tab “Schuldvorderingen” 

     
    Alternatief: klik op de knop “Mijn schuldvorderingen” op de homepagina van regsol.be en selecteer de gewenste schuldvordering

    • De overzichtslijst van schuldvorderingen opent zich
    • Klik in de laatste kolom “Acties” op onderstaande iconen om enerzijds de pdf van aangifte en anderzijds de bijlages bij de schuldvorderingen te downloaden. Uw pdf van aangifte bevat een bijkomende vermelding van de exacte datum en tijd van indiening

     
     Actions
    Als deze iconen ontbreken in de kolom ”Acties”, dan zijn er voor u geen bijlages te consulteren.
     

    U kan een provisioneel ingediende (lijn in een) schuldvordering blijven bewerken. Wanneer de curator uw schuldvordering bewerkte, zal hij op de hoogte gebracht worden wanneer u het provisioneel ingediend bedrag van uw kant uit wijzigt. Eens u het bedrag definitief begroot, gelieve het vakje “provisioneel“ af te vinken.

    Houd er rekening mee dat de curator in het 3de “Proces-verbaal van Nazicht” een definitieve beslissing over uw schuldvordering neemt. Aanpassingen na het 3de “Proces-verbaal van Nazicht” worden niet meer meegenomen in de beslissing van de curator.
     

    Schuldvordering in een openstaand dossier

    Als u uw schuldvordering wenst te wijzigen, merkt u dat bepaalde velden donkergrijs gekleurd zijn en dat in sommige gevallen in het kader “Samenstelling van de bedragen” ook de “plusknop” ontbreekt waarmee u normaal gezien nog een extra bedrag aan de schuldvordering kan toevoegen.

    Samenstelling van de bedragen
    U kan in het kader “Samenstelling van de bedragen” enkel nog lijnen van uw schuldvordering aanpassen die de curator nog niet bewerkt heeft. Als u het bedrag van uw schuldvordering provisioneel hebt ingevuld, kunt u het voor deze lijn nog aanpassen.

    Eens de curator alle lijnen in uw schuldvordering heeft bewerkt, kan u niets meer aanpassen in het kader “Samenstelling van de bedragen”. U zal dan ook geen extra lijnen met bedragen kunnen toevoegen aan uw schuldvordering.

    De beslissing van de curator kan u enkel raadplegen in het “Proces-verbaal van Nazicht”. Het “Proces-verbaal van Nazicht” vindt u terug in de tab “Tijdslijn” van een dossier. U krijgt een notificatie als het “Proces-verbaal van Nazicht” wordt opgeladen.

    • Als u het bedrag van een schuldvordering toch nog wenst aan te passen - zelfs al is dit niet meer mogelijk via regsol.be - dient u contact op te nemen met de curator.
    • Als u een bedrag wenst toe te voegen aan uw schuldvordering, dan kan u hiervoor een nieuwe schuldvordering indienen in het dossier.
       

    Schuldvordering in een gesloten dossier

    In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer bewerken. U zal in de kolom “Acties” minder actieknoppen terugvinden dan bij een schuldvordering in een openstaand dossier.
     
     

    Neen. In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet langer bewerken. 

    • Op het detail van de schuldvordering zal de knop “Schuldvordering wijzigen” ontbreken
    • Op het detail van de schuldvordering zal u linksboven naast de naam van het dossier een rode markering “Gesloten” terugvinden
    • In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer doorgeven
    • In een gesloten dossier kan u uw schuldvordering niet meer terugtrekken
       

    gesloten

    U kan uw schuldvordering doorgeven, of aan een andere schuldeiser, of aan iemand binnen uw groep, of aan iemand binnen uw account, op voorwaarde dat de overnemer een account heeft op regsol.be.

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Zoek de schuldvordering die u wenst door te geven onder de tab ‘Mijn schuldvorderingen’
    • Klik in uw lijst schuldvorderingen in de kolom “Acties” op de dubbele pijl “Geef uw schuldvordering door”
       

    doorgeven

    • Selecteer de juiste groep en de juiste gebruiker en klik op “Doorgeven”
      • Na doorgave zal de schuldvordering zichtbaar zijn bij de nieuwe schuldeiser/ voor alle gebruikers van de groep waarnaar u de schuldvordering doorgaf
      • Na doorgave zal het e-mailadres op de schuldvordering (zichtbaar voor curator) het e-mailadres zijn dat u selecteert uit de drop down.
    • De schuldvordering komt na doorgave niet langer in uw lijst "Mijn schuldvorderingen” voor.

     

    Let wel: u kan een schuldvordering ook doorgeven aan een collega binnen uw eigen groep. In de praktijk verandert dit echter enkel het e-mailadres dat op deze schuldvordering geafficheerd wordt voor de curator. U zal deze schuldvordering nog steeds terugvinden in de lijst “Mijn schuldvorderingen” daar deze lijst de door alle gebruikers van uw groep ingediende schuldvorderingen bevat.
     

    U kan één enkele schuldvordering doorgeven, maar ook meerdere schuldvorderingen in 1 beweging. 

    De voorwaarden om meerdere schuldvorderingen in bulk door te geven, zijn:

    • de groep waaraan u de schuldvordering doorgeeft, heeft zelf reeds een account op regsol.be
    • de geselecteerde schuldvorderingen moeten beschikken over de actieknop “Geef uw schuldvordering door”
       

    doorgeven

    U gaat als volgt te werk:

    • Ga naar regsol.be en meld u aan
    • Klik op de toets “Mijn schuldvorderingen”
    • Duid in de lijst alle schuldvorderingen aan die u wenst door te geven. Dit doet u door de checkbox vooraan op de lijn van de schuldvordering aan te vinken. De geselecteerde schuldvordering kleurt blauw.
    • Klik rechts bovenaan de resultatenlijst op de toets “Doorgeven in bulk”. 

     bulk

    • Selecteer aan wie u het pakket schuldvorderingen wenst door te geven 

     

    Als u binnen uw eigen accounts schuldvorderingen in bulk wenst door te geven:

    • Selecteert u “aan een collega” in het keuzemenu
    • Geeft u het ondernemingsnummer van uw onderneming in
    • Selecteert u de juiste groep en de juiste gebruiker
    • Klikt u op “Doorgeven”

     
    Als u schuldvorderingen wenst door te geven aan een nieuwe schuldeiser of een gemachtigde buiten uw account:

    • Selecteer in het keuzemenu ”Aan een schuldeiser of een gemachtigde”
    • Vul het ondernemingsnummer of rijksregisternummer van de bestemmeling in
    • Selecteer de gewenste groep
    • Klik op “Doorgeven”

     

    Indien u de gewenste groep niet kan selecteren: contacteer de persoon aan wie u de schuldvorderingen wenst over te dragen en vraag hem een account op regsol.be aan te maken.
     

    Een ingediende aangifte van schuldvordering kan niet verwijderd worden. 
    Als u de ingediende schuldvordering niet langer wenst te handhaven, kan u deze terugtrekken via de actie knop ‘terugtrekken’ in de kolom “actie” in de lijst met schuldvorderingen:


     terugtrekken
     
     
    Let wel:
    als u een schuldvordering terugtrekt, hebt u geen toegang meer tot het dossier als schuldeiser. Indien u het dossier alsnog wenst te volgen, moet u toegang vragen als derde belanghebbende.
     
     

    Als de curator een fiscaal attest voor een schuldvordering heeft klaargezet, zal u hiervan een notificatie ontvangen. De notificaties vindt u terug op de homepagina onder de titel ‘Notificaties’ of op het detail van een dossier onder de toets ‘Communicatie’. 

    • Meld u aan op regsol.be
    • Ga naar het dossier in kwestie via de tab “Mijn dossiers”
    • Open de tab “Schuldvorderingen”
    • U kan het fiscaal attest vervolgens downloaden door de actieknop in de voorlaatste kolom “fiscaal attest” aan te klikken
       

    attest

    Voor elk dossier waarvoor u inzagerecht hebt gekregen, hebt u toegang tot:

    • de algemene informatie van het dossier onder de tab “Algemene informatie”
    • de aangiftes van schuldvorderingen op het dossier, beperkt tot namen en bedragen
    • de stukken (aangiftes, documenten, vonnissen, processen-verbaal,…) die bij het dossier horen en waarvoor u inzagerecht hebt – onder de tab “Tijdslijn”. 

      U kan bv consulteren:
      • het vonnis van faillietverklaring, 
      • het vonnis dat het tijdstip van staking van betalingen bepaalt;
      • de verzoekschriften van de curator
      • de beschikkingen van de rechter-commissaris;
      • het Proces-verbaal van plaatsopneming;
      • het Proces-verbaal van inventaris;
      • de Processen-verbaal van nazicht van schuldvorderingen;
      • de lijst van de dadingen en de homologaties;
      • de door de curatoren opgemaakte verslagen en uitdelingslijsten;
      • de vereenvoudigde rekening.
         
    • “Mijn toegevoegde items” die de door uw groep opgeladen stukken in de tijdslijn weergeeft. 

     
    Uw inzagerechten worden geregeld door, voor de oude faillissementen van vóór 01 05 2018, de faillissementswet van 8 augustus 1997, en nadien door Boek XX Insolventie van Ondernemingen, en de uitvoeringsbesluiten.

    Let wel: in geval van een faillissementsdossier kan u de stukken die worden behandeld binnen de rechtbank slechts consulteren nadat ze door de verschillende actoren (curator, rechter-commissaris, griffie) werden behandeld en door de griffie werden afgewerkt. 
    In de tab “Mijn toegevoegde items” kan u de door uw eigen groep opgeladen stukken raadplegen nog vóór ze door de verschillende actoren werden behandeld. 
     
     

    Gerechtelijke reorganisatieprocedures

    Om uw verzoekschrift voor een openbare gerechtelijke reorganisatie in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

    • Idien u schuldenaar van het dossier bent, of zijn gemachtigde bent, dient u een mandaat op te laden.
    • Uw verzoekschrift om de gerechtelijke reorganisatieprocedure aan te vragen. Hier kan u eventueel ook een verzoek tot schorsing van verkoop aan toevoegen
    • Uw lijst schuldeisers, bij voorkeur beheerd in de RegSol-module
    • Eventueel, uw verzoekschrift voor de aanstelling van een herstructureringsdeskundige
    • De bijkomende documenten, zoals voorzien in art.XX. 41 §2 WER

     

    Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

    • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
    • De zakelijke gegevens van eventuele verbonden ondernemingen
    • Informatie m.b.t. werknemers, onroerend goed en borgstellingen 
       

    Om uw verzoekschrift voor een besloten gerechtelijke reorganisatie in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

    • Uw verzoekschrift om de gerechtelijke reorganisatie aan te vragen.
    • Uw lijst schuldeisers, bij voorkeur beheerd in de RegSol-module
    • Een uiteenzetting van de gebeurtenissen
    • De 2 recentste jaarrekeningen of 2 recentste aangiftes in de personenbelasting 
    • Eventuele andere stukken die u aan het dossier wenst toe te voegen

    Daarnaast houdt u best de persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar bij de hand.
     

    U kan op het dashboard van regsol.be kiezen voor “Indienen verzoekschrift openbare GRP” of “Indienen verzoekschrift besloten GRP”. Doorloop de gevraagde stappen en sla tussentijds op indien u niet alle informatie bij de hand heeft. U vindt uw voorlopig dossier later terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u het dossier kan indienen.

    Het is pas nadat u alle verplichte velden van alle stappen heeft ingevuld, en u de retributie betaalde, dat u uw verzoekschrift voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure effectief kunt indienen. U dient er rekening mee te houden dat er verder nog een betaling aan de Ondernemingsrechtbank dient te gebeuren. Voor deze betalingen ontvangt u onmiddellijk een betalingsuitnodiging.
     

    U vindt uw voorlopig dossier terug onder “Mijn dossiers” in de vorm van een “draft”. U kan de draft openen en verder werken tot u opnieuw tussentijds wenst op te slaan of tot u het dossier kan indienen.

    U kan ervoor kiezen de lijst schuldeisers volgens de RegSol-module aan te maken vanaf het moment dat u uw verzoekschrift indient. In dit geval vinkt u aan de RegSol-module te gebruiken voor het beheer van uw lijst schuldeisers.

    Wanneer u ervoor kiest uw eigen lijst op te laden, en de rechtbank beslist dat elektronische stemming of stemming op afstand mogelijk is op uw dossier, ontvangt u van RegSol een mail om uw lijst schuldeisers alsnog via de module te beheren. Alleen dan zal immers de elektronische stemming effectief mogelijk zijn.

    U vindt de module Schuldeisers terug onder de tab “Schuldvorderingen” op het detail van uw dossier. De lijst wordt niet door de griffie aangemaakt of aangevuld.

    Voeg individuele schuldeisers toe met de plusknoppen. 

    • Vul de gegevens van uw schuldeiser in 
    • Creëer categorieën van schuldvorderingen (indien het gaat over een openbare GRP voor een grote onderneming)
    • Vul de gegevens in en voeg bestanden toe 
    • Klik rechts onderaan op “Opslaan” 

     

    Belangrijk: Als u een verzoekschrift tot Collectief Akkoord indient, is het gebruik van de RegSol-module Lijst Schuldeisers een absolute voorwaarde voor: 

    • een latere elektronische stemming over het reorganisatieplan 
    • het gebruik van de door RegSol gegenereerde kennisgevingen die u als schuldenaar kan uitsturen naar uw schuldeisers. Deze brieven bevatten een unieke code waarmee uw schuldeiser zich kan registreren in het dossier. Deze registratie van de schuldeiser is noodzakelijk in het geval van een elektronische stemming over het reorganisatieplan.

    Zodra de procedure werd toegekend, kan u via de module Schuldeisers de kennisgevingen genereren. Deze brief bevat een strikt persoonlijke (QR) code voor de schuldeiser. U kiest de methode van verzending van de brief, hetzij op papier, hetzij via mail. Dit is de enige mogelijkheid voor de schuldeiser om toegang te nemen tot het dossier én zich te koppelen op zijn vordering. Enkel als de schuldeiser gekoppeld is aan zijn schuldvordering, zal hij in het geval van een Collectief Akkoord zijn stem over het reorganisatieplan op elektronische wijze kunnen uitbrengen. 

    Om deze kennisgevingen te genereren, gaat u als volgt te werk:

    • Ga naar uw dossier op regsol.be en ga naar de tab “Schuldvorderingen”- “Schuldeisers”
    • Hier vindt u uw lijst schuldeisers terug
    •  Na het openingsvonnis van uw dossier “Collectief akkoord” bent u in de mogelijkheid om daar de kennisgevingen op 2 manieren te genereren
      • Ga naar de lijn van een schuldeiser en klik op de blauwe toets “Kennisgeving genereren”. Uw kennisgeving voor deze individuele schuldeiser en de bij te voegen lijst schuldeisers wordt gedownload.
      • Of klik op de blauwe knop “Alle openstaande kennisgevingen genereren”. Een zipbestand met alle individuele kennisgevingen en de lijst schuldeisers wordt gedownload. 
        Om deze in één keer af te drukken, opent u het zipbestand en kopieert u de documenten in een andere lokale map. Selecteer alle bestanden in deze map en klik via de rechtermuisknop op “Afdrukken”

    U gaat als volgt te werk:

    • Log in op uw account op regsol.be
    • Zoek het desbetreffende dossier onder de tab “Dossiers zoeken”. Selecteer in het daaropvolgende scherm “Gerechtelijke reorganisatie” in plaats van “Faillissement”
    • Wanneer u eerder toegang nam tot het dossier, vindt u het dossier onder de tab “Mijn dossiers”
    • Klik in beide gevallen het dossier aan. De tab “Algemene informatie” van het dossier opent
    • In de rechterbalk scrolt u naar de rubriek “Opladen verjaringsstuitende schuldvordering” en klikt u op “Opladen schuldvordering”

     

    U vindt uw ingediende verjaringsstuitende schuldvordering terug onder de tab “Mijn toegevoegde items”.
    Let op: het indienen van een verjaringsstuitende aangifte heeft geen gevolg voor de samenstelling van de lijst van de schuldeisers in de GRP.

    Opmerking: 
    U krijgt niet automatisch toegang tot een dossier, wanneer u een verjaringsstuitende schuldvordering oplaadt. U dient hiervoor een toegangsaanvraag in te dienen voor het dossier. De mogelijkheid om een verjaringsstuitende schuldvordering aan te geven staat dus los van uw toegang tot het dossier. 


     

    De tijdslijn “verzoekschrift GRP” wordt automatisch “afgesloten” nadat het vonnis van opening van de procedure werd opgeladen.

    Concreet betekent dit dat u, nadat het openingsvonnis werd opgeladen in het dossier, geen items meer kan toevoegen aan het verzoekschrift. U kan namelijk geen items meer opladen in afgesloten tijdslijnen. 
     

    Dit kan verschillende oorzaken hebben: 

    • In een gerechtelijke reorganisatieprocedure zijn items pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of dit item op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat wanneer u een nieuw item aan het dossier toevoegt, een private actor (vb. gedelegeerd rechter) dit item eerst dient te verwerken alvorens het zichtbaar wordt in het publieke luik. 
    • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

     
    Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

    Controleer ook de notificaties op uw homepagina op regsol.be om na te gaan wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.

    Overdracht onder gerechtelijk gezag

    Om uw verzoekschrift voor een overdracht onder gerechtelijk gezag in te dienen, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

    • Indien u gemachtigde van de schuldenaar van het dossier bent, dient u een mandaat op te laden
    • Uw verzoekschrift om de overdracht onder gerechtelijk gezag aan te vragen. Hier kan u eventueel ook een verzoek tot schorsing van verkoop aan toevoegen
    • Uw lijst schuldeisers, al dan niet beheerd in de RegSol-module
    • De 2 laatste jaarrekeningen
    • De bijkomende documenten, zoals voorzien in art.XX. 41 §2 WER)

     

    Daarnaast houdt u best volgende gegevens bij de hand:

    • De persoonlijke en zakelijke gegevens van de schuldenaar
    • De zakelijke gegevens van eventuele verbonden ondernemingen
    • Informatie m.b.t. werknemers, onroerend goed en borgstellingen 
       

    Dit kan volgende oorzaken hebben: 

    • In een overdracht zijn items pas zichtbaar nadat de startende actor het item doorgeeft aan een volgende actor of op het item op OK plaatst. Concreet wil dit zeggen dat wanneer u een nieuw item aan het dossier toevoegt, een private actor (vb. gedelegeerd rechter) dit item eerst dient te verwerken alvorens het zichtbaar wordt in het publieke luik.
    • U hebt geen leesrecht op het item in de tijdslijn

     
    Controleer de tab “Mijn toegevoegde items” in het dossier voor meer informatie. 

    Controleer ook de notificaties op de homepagina op regsol.be om na te gaan wat er met uw toegevoegde item is gebeurd.
     

    Minnelijk akkoord buiten de gerechtelijke reorganisatieprocedure

    U bent schuldenaar (of zijn gemachtigde of advocaat) in het dossier:

    Om uw verzoek tot homologatie van een minnelijk akkoord in te dienen als schuldenaar, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

    • U vermeldt uw persoonlijke gegevens. Indien u gemachtigde van de schuldenaar bent, dient u een mandaat op te laden
    • U vermeldt in elk geval de gegevens van de schuldenaar en van de schuldeiser(s), betrokken in het tegensprekelijk verzoekschrift.
    • Uw tegensprekelijk verzoekschrift
    • Het minnelijk akkoord

     

    U bent schuldeiser (of zijn gemachtigde of advocaat) in het dossier:

    Om uw verzoek tot homologatie van een minnelijk akkoord in te dienen als schuldeiser, vraagt RegSol u enkele documenten op te laden. 

    • U vermeldt uw persoonlijke gegevens. Indien u gemachtigde van de schuldeiser bent, dient u een mandaat op te laden
    • U vermeldt in elk geval de gegevens van de schuldenaar en van de schuldeiser(s), betrokken in het tegensprekelijk verzoekschrift
    • Uw tegensprekelijk verzoekschrift
    • Het minnelijk akkoord